rockarfettvidspisen.blogg.se

Ung tjej som älskar att laga mat, baka och rocka! Welcome to the hot place I call kitchen!

Chokladmuffins med daim

Kategori: Bakverk

Idag kommer kusin C på besök med hunden Sigge. Förhoppningsvis kommer hennes man också, så man får säga hej till honom också.
I vilket fall så behövde vi ju fika, och jag ville testa de söta muffinsformarna jag fick lördags. Och resultatet blev de här stora, mumsiga muffinsarna med daim :)

8 stora muffins eller 12 normalstora

100 g smör, smält och svalnat
2 ägg
2 dl socker
3 dl mjöl
2 tsk bakpulver
2 tsk vaniljsocker
2 msk kakao
1 dl mjölk
1 dubbeldaim, grovhackad

Skruva på ugnen på 200 grader.
Blanda mjöl, bakpulver, vaniljsocker och kakao.
Vispa äggen och sockret vitt och fluffigt
Vänd i mjölblandningen, sen smöret och sist mjölken. Se till att allt blandas ordentligt innan du har i nästa ingrediens.
Häll upp smeten i formar och strö lite hackad daim på varje muffin.
Grädda mitt i ugnen i ungefär 15 minuter, beroende på hur stora formarna är. Är de stora så titta till dom efter 15 minuter och se om de är klara. Är de inte det så vakta dom och se hur mycket extra tid det tar, då vet du tills nästa gång.
Och klumpiga jag glömde att sätta på timern, så jag vet inte exakt hur lång tid de stora muffinsarna behövde. Men minst 15 minuter är det i alla fall!

 
Mums! Jag kan tänka mig att de är goda med en liten klick grädde till, så blir det som en liten bakelse :P Inte så tokigt en fredag.
Och formarna, som finns att köpa på Åhléns, höll formen kalasbra! Har man ingen muffinsplåt så brukar ju pappersformar ge vika för smeten, men de här höll perfekt! Ett annat tips är annars aluminiumformar, om du är trött på pappersformar som säckar ihop när man har smet i dom.
Ännu ett plus i kanten med de här formarna är att det ser ut som att man har gräddat muffinsarna i blommor ;)

Snart bär det av till jobbet sista dagen den här veckan, och när jag kommer hem blir det grillmiddag. Det ligger både fläskfilé och 2 sorters korv i kylen.
Jag tycker att vi har testat en massa korvar än så länge i år. Det är spännande! Vi har ju testat allt från mini-chorizo som spottar när man sticker gaffeln i dom till kryddig kabanoss som får det att glöda i käften ;) Så det ska bli kul att se vad dagens korv är för roligt.

För övrigt går Terror on Elm Street på tv inatt. Jag funderar på om jag ska se den igen, med brorsan den här gången. Men jag ska nog bara se den om hans ska, annars finns det ingen ledig tv. Har sett den förut, men det är bra! Ska se om jag hittar fortsättningarna. Vet att en kompis har hela Elm Street-serien... Så nästa gång hon och jag ses så ska jag tigga lite ;)

Rock the night!
Rockbruden

Kommentarer


Kommentera inlägget här: