rockarfettvidspisen.blogg.se

Ung tjej som älskar att laga mat, baka och rocka! Welcome to the hot place I call kitchen!

Drömrulle är en dröm på rulle

Kategori: Bakverk

Dagens ordvits? Kanske, men det är inte därför jag skriver nu :)
Drömrullen har länge varit en gemensam favorit här hemma. Men vi gör den inte så ofta. Kanske för att vi inte ska tröttna på den. Men även för att drömrullen blir godast om man har riktigt smör och inte margarin, och smör är inte riktigt det billigaste som finns. Men gott är det!


När jag strök på fyllningen så märkte jag att det verkade lite snålt, jag jag gjorde en halv sat till och strök på. Då var jag nöjd. Så jag skriver med den ändringen. I vanliga fall är det ju farsan som gör drömrullen, och jag vet inte om han brukar dubbla fyllningen.
Nu till kakan!

3 ägg
1.5 dl socker
0.75 dl potatismjöl(jag hade bara en halv dl, så jag fyllde på med vetemjöl. Det funkade bra, men bäst blir det med bara potatismjöl)
2 msk kakao
1 tsk bakpulver

Skruva upp ugnen på 225-250 grader
Blanda ihop som en vanlig sockerkaka, blanda torrvarorna, vispa socker och ägg och blanda sen ihop. För en gångs skull siktade jag mjölmixen i äggsmeten, just för att det blir en ganska lös smet, och då blir det klumpar extra lätt.
Häll ut smeten i en långpanna, 30x40 cm, som är klädd med bakplåtspapper och grädda i 5 minuter. Använd sticka för att se om kakan är klar.
Medan kakan fortfarande är varm, stjälp upp den på ett nytt bakplåtspapper med strösocker på och låt kallna helt. Det tar inte lång tid med tanke på att kakan är så tunn.

Fyllning:
150 g smör (och återigen, godast med äkta vara!)
3 dl florsocker
1 äggula
4-4.5 tsk vaniljsocker

Vispa smöret med florsockret. Men var försiktig! Dra inte på full kraft på envispen direkt, för då flyger florsockret och det ser ut som att det har snöat inomhus. Ett annat tips är att ha i lite florsocker i taget, så dammar det ännu mindre. Ha i äggulan och vaniljsockret och vispa krämen smidig. Bre ut på kakan och rulla ihop.
Det jag gör när jag ska rulla ihop en rulltårta är att först tar jag ena kanten och viker upp den en liten bit och liksom limmar fast den på fyllningen. Då har jag en bra början, sen är det bara att använda papperet för att smidigt rulla ihop godsaken.
Skär bort kanten i båda ändarna, packa in först i bakplåtspapper  och lägg sen i en plastpåse och ställ i kylen. Rulltårtan är godast när fyllningen är kall och fast :P


Vad gäller om man ska rulla den från kortsidan eller långsidan är en smaksak. Jag rullar den från långsidan så att rullen blir längre men smalare. En del föredrar att en lite tjockare kaka. Jag gör det, men tänkte inte på det när jag rullade ihop kakan. Men man lär sig att tänka på sånt :P

Hello, it's Mz Hyde
Rockbruden

Kommentarer


Kommentera inlägget här: