rockarfettvidspisen.blogg.se

Ung tjej som älskar att laga mat, baka och rocka! Welcome to the hot place I call kitchen!

Drottningpaj sådär på lunchkvisten

Kategori: Frukt och bär

Jag börjar jobbet klockan 2 om dagarna, så jag har ofta gott om tid att baka något gott innan jag åker. Och idag blev det en enkel smulpaj med blåbär och hallon. Jag brukar ha grovhackad vit choklad i smuldegen, det blir jättegott, men idag fanns det ingen vit choklad hemma. Men bara jag har vaniljsås till pajen är jag nöjd

125 g smör
1 dl socker
3 dl mjöl
En nypa salt

Nyp ihop ingredienserna till en smulig deg. Det gör inget om det är mindre smörklumpar kvar, de smälter ändå.

Nu var jag klantig nog att inte kolla hur mycket bär jag använde, men jag gissar på att det var 4 dl, blandat blåbär och hallon. På detta hade jag 1 msk socker. Potatismjöl fanns inte hemma, men jag hade velat ha minst en matsked av det också, så att pajen inte skulle bli så blöt. För blöt blev den, men god var den i alla fall!

På med smuldegen och in i ugnen i 20-30 minuter på 175 grader. Jag går mest på färgen när jag avgör om en smulpaj är klar.


Jag passade på att använda pajformen jag köpte för ett litet tag sen. Visst är den fin :P
 

Nybakad, varm drottningpaj med kall vaniljsås... Kontrasterna mellan smakerna och temperaturerna är oslagbart goda!

Idag ska farsan laga lasagne till middag. Det finns nästan inget som slår farsans lasagne! Med lite tur hinner jag hem precis i tid, när den är klar. Men med tanke på att jag kommer hem ungefär halv 8 så får jag inte hoppas för mycket. Att lasagne är kalasbra i matlåda gör inte saken sämre. Nom nom nom!

Don't stop me now!
Rockbruden

Kommentarer


Kommentera inlägget här: