rockarfettvidspisen.blogg.se

Ung tjej som älskar att laga mat, baka och rocka! Welcome to the hot place I call kitchen!

Födelsedagsfrukost på altanen

Kategori: Bröd

Gud vad mysigt det är att sitta i bara morgonrock ute på altanen och äta frukost! Speciellt när frukosten består av nybakade scones med smör, ost och lemon curd, en jordgubbs- och melonsallad och stor mugg Oboy. Vad härligt det är att fylla 20!

Sconesdegen gjorde jag igår kväll och lät den ligga i en påse i kylen över natten. Ja, man kan göra det med bakpulverbröd, så det var bara att grädda på morgonen :P

4 dl mjöl
1 nypa salt
Knappt en halv tsk socker
2.5 tsk bakpulver
50 g smör
2 dl mjölk

Skruva på ugnen på 250 grader om du ska grädda sconesen direkt.
Blanda de torra ingredienserna. Finfördela smöret i mjölmixen. Jag nöp även ihop smöret och mjölet lite. Häll i mjölken och knåda snabbt ihop degen. Håll inte på med degen för mycket, då blir sconesen sega. Nu är degen klar och du kan välja om du ska spara degen eller baka ut direkt.
Dela degen i 2 delar, platta ut till runda kakor på en plåt med papper på. Använd mycket mjöl vid utbaket så blir det mindre kladd.
Skåra ett kryss på varje kaka och nagga. Grädda mitt i ugnen i ungefär 12 minuter. Låt svalna och ät! Jag älskar att äta scones med smör och smakrik ost, typ Ockelbo Svart. Det är min favoritost.

Fruktsalladen var ungefär lika delar jordgubbar och vattenmelon i tärningar. Riktigt gott och fräscht.


Visst är min Nalle Puh-mugg söt? Jag fick den av en kompis när jag fyllde 10.
 
Har även fått 2 presenter av familjen. En jättesöt kakburk och en skruvdragare. Glad tjej!
Ja, jag har önskat mig en skruvdragare. En sån är väldigt praktisk när man flyttar. För hur lång tid skulle det ta att skruva ihop en ikea-möbel utan skruvdragare?

 
Idag blir det ris och köttfärsgryta till middag. Och då är det bara att ta överbliven köttfärssås och fylla på med lite vätska, kanske lite morot och krydda på lite. Inget konstigt med andra ord. Sen tänkte jag att jag skulle försöka baka lite kakor idag. Kakburken har ekat tom för länge ;)

You rock my world!
Rockbruden

Kommentarer


Kommentera inlägget här: