rockarfettvidspisen.blogg.se

Ung tjej som älskar att laga mat, baka och rocka! Welcome to the hot place I call kitchen!

Grundrecept på snabbglass!

Kategori: Glass

En av bloggarna jag själv följer är Kryddburken. Vid ett tillfälle för några månader sen hade jag tråkigt och slöläste olika bloggar och hittade det här receptet på glass som går fort att göra. Rättare sagt, smeten går fort att göra, sen måste den frysa. Men ibland är det bra att ha ett recept som inte är tidskrävande, om man skulle ha bråttom eller inte har lust att stå tre kvart och göra en simpel glassmet.
Sen är det bara 2 ingredienser i själva grunden, sen kan man smaksätta hur man vill. Praktiskt! Jag har redan en massa idéer om vad man kan smaksätta med :P

Men nu till själva grundsmeten!

5 dl grädde
1 burk sötad kondenserad mjölk (finns på burk i hyllan med bakgrejer i affären, eller fråga personalen)

Vispa grädden ganska löst, eller till "mjuka toppar" som det står i Kryddburken. Häll i den kondenserade mjölken och blanda ihop. Då är grunden klar. Enkelt va?
Och sen var det bara att smaksätta! Jag gjorde som så att jag delade upp smeten i 2 urdiskade glassbyttor. Ena halvan smaksatte jag med en halv liter skivade jordgubbar. Andra halvan hade jag 80 gram plopp i, som jag helt enkelt delade i de markerade rutor och sen delade jag rutorna på 2 med en liten kniv. Sen var det bara på med locken och in i frysen! Minst 5-6 timmar ska den stå. Men har du smaksättning i form av större bitar så rör om ett par gånger de första timmarna, annars hamnar de på botten, precis som mina jordgubbar...
Låt tina i kylen ett litet tag, typ en kvart, innan du skopar upp i skålar eller strutar. För den är stenhård när den kommer direkt från frysen.

Kalasgod! Nu har jag ingen glasskopa att göra fina kulor av, men jag tänkte skaffa mig en snart. Det lär behövs om man vill fixa snygga bilder till bloggen. Men i vilket fall så ser ni vilken smak som är vilken.


Smaken var jättegod! Krämig och lagom söt. Den med jordgubbar i smakade somrigt och friskt, men jag skulle ha låtit glassen tina lite till innan jag smakade. Jordgubbarna var stelfrusna.
Den med plopp var barnsligt god, med chokladen och kolan. Kolan hade fryst till så den var sådär mumsigt mjukseg. Yummie!
Och konsistensen var underbar! Silkeslen, precis som glass ska vara enligt mig. Men bättre hade den blivit om jag hade haft tid att tina den lite till. Jag sov över idag, så jag hade lite brådis. Men jag hann med att provsmaka innan jag drog till jobbet!

Sen tänkte jag ge lite tips om vad ni kan smaksätta med:
Diverse frukter och bär
Hackad choklad
Kakbitar
Sylt eller kompott
Vaniljsocker (om ni vill ha en mer vaniljsmakande bas)
Kolasås eller annan glassås
Godis av olika slag

Nu hoppas jag att jag har kickat igång den glassälskande delen av er!

I'm going of the rails on a crazy train
Rockbruden

Kommentarer


Kommentera inlägget här: