rockarfettvidspisen.blogg.se

Ung tjej som älskar att laga mat, baka och rocka! Welcome to the hot place I call kitchen!

Hemmagjorda chips!

Kategori: Smått och gott

Jag gjorde chips i lördags. Och trots att jag använde färkspotatis så gick det kanonbra. Jag lärde mig snabbt hur chipsen ser ut när de är helt genomfriterade, så att det inte blir några mjuka partier.
Vad gäller kryddning så saltade jag det mesta av chipsen, men jag testade också grillkrydda. Det blev riktigt gott det också. Sen så finns det ju popcornkrydda i affären som säkert funkar på chips också. Men jag skulle gissa att den här popcornkryddan bara finns i större mataffärer, för jag har inte sett något i någon kvartersbutik. Däremot på Ica Kvantum har jag sett. Men kolla om affären har en hylla med amerikansk mat eller fråga personalen om de har sån krydda. Om inte kan man testa att fixa egen kryddmix.
 
Och så lite säkerhetsåtgärder. När man ska fritera så är det alltid bra att ha ett passande lock nära kastrullen, utifall oljan tar eld. Sen så tar jag undan allt som är nära kastrullen, speciellt sånt som lätt tar eld. Inget annat än locket och hålsleven var närmare än 30 cm från kastrullen. Och sen, håll koll på temperaturen på oljan. Beroende på vilken olja du använder så har de säkert olika temperaturer de kan klara. Rapsolja klarar max 180 grader, stod det på flaskan. Så kolla på flaskan hur mycket oljan tål. Och använd för guds skull inte olivolja om du friterar! Olivolja klarar inte av så höga temperaturer. Använd en annan olja. Det brukar stå på flaskan vad den är bra till.

Men tillbaka till chipsen. Jag googlde lite och bestämde mig för att hyvla potatisskivorna med potatisskalare. Och visst, de blev tunna och fina, precis som de ska vara. Precis innan jag skulle lägga skivorna i oljan så pressade jag dom mellan handerna för att få ut stärkelse och vätska ur dom. Sen torkade jag av dom lite hastigt på en bit papper.
Jag tippade upp några cm rapsolja i en tjockbottnad kastrull, hettade upp till ungefär 110-120 grader och friterade några(de ska inte trängas!) chips i taget. Och feg som jag är(het olja är inte att leka med!) så lade jag potatisskivorna på en hålslev och sänkte ner dom i oljan.
Efter ett par minuter, när hela chipsen var gyllengula och inte bara i kanten, så tog jag upp dom med hålsleven, skakade runt de lite och lade på en bit papper att rinna av och svalna. Innan de torkade helt så kryddade jag dom. Och så fortsatte jag.
Men jag visste inte att det skulle ta så lång tid! Jag fick avbryta för att gå och lägga mig och fortsätta på söndagen. Så ett tips är att börja tidigt, för det tar längre tid än man tror.

Men sablar vilka goda chips! Tunna och krispiga.

 
Så i söndags satt jag i soffan med mina chips och började titta på tredje säsongen av True Blood. Härligt!

Vad kommer ni krydda era chips med?

Yeah right!
Rockbruden

Kommentarer

  • hell yee säger:

    de ser gott ut =) var det svårt att göra ?

    Svar: Nej då, det var väldigt lätt faktiskt. Men man borde som sagt vara försiktig så att man inte överhettar oljan. Det svåraste är nog att bestämma kryddningen ;)
    Rockbrud

    2013-07-03 | 20:28:32

Kommentera inlägget här: