rockarfettvidspisen.blogg.se

Ung tjej som älskar att laga mat, baka och rocka! Welcome to the hot place I call kitchen!

I våran trädgård...

Kategori: Allmänt

... flödar växtlivet för fullt! Förutom alla fina blommor som morsan har planerat så har vi en massa frukt och bär!

Vi har äpplen, som växer för fullt just nu

 
Röda vinbär somlyser som röda små stoppljus. Och vi har inte en buske, utan ett litet träd med vinbär.

 
Vindruvor har vi också, men med tanke på hur vädret har varit så hinner de nog inte mogna. För mig gör det inget, jag gillar inte vindruvor. Men andra i familjen gillar vindruvor

 
Underbara hallon! Inte mogna än, en förhoppningsvis blir det några innan hösten. Det är för övrigt så kallade mormorshallon, jättesöta och goda

 
Plommon! En av våra numera bortgågna hundar älskade plommon en sommar. Morsan undrade vart tusan alla plommon tog vägen, tills hon tog Flizan på bar gärning när hon reste sig på bakbenen och knuffade till plommonträdet med framtassarna. Då trillade plommonen ner. Så Morsan blev praktisk taget utan plommon det året ;)
 
 
Björnbären blommar och växer. Förhoppningsvis blir det lite bär i år
 
 
Och sist, men inte minst (eller jo, kanske)- smultron! Och de sprider sig som ringar på vattnet! Trots att vi köpte såna smultron som inte ska föröka sig. Men för mig gör det inget, smultron är gott! Och de är så fina när de är mogna och röda.
 
 
Och det är inte bara i trädgården vi har bär och frukt. Ena grannen har rabarber, andra grannen har körsbär, grannen mitt emot har vinbär, både svarta och röda, och en stort äppelträd. På mormor och morfars gårdhar de jordgubbar, körsbär, vinbär och rabarber, plus att det kryllar av bär i skogen de bor intill. Det växer blåbär praktiskt taget utanför dörren hos min farmor och farfar.
Intill tvättstugan, ett stenkast från huset, växer det vinbär så det knakar, och där får alla plocka!
Och så har vi våran egen skog här hemma i bomhus. Vid en liten sjö, rudsjön, är en stor skog som har mycket gott att bjuda på. Hallon, blåbär och lingon. Vet man vart man ska leta kanske man hittar lite björnbär också.

Så man kan knappast säga att det råder någon nöd på mig vad gäller frukt, problemet är att hitta användning för allt! Men jag planerar att koka saft och sylt på en massa bär. Sen vet jag att jag vill göra paj och muffins med äpplena. Jag kanske kan göra lite rårörda lingon till farsan att ha till blodpudding och pannkakor också. Jag har för mig att han har bett om det.

Imorgon fyller jag 20, och jag vet att när jag kommer hem från jobbet ska jag förbereda morgondagens lyxfrukost. Vad det blir får ni se då ;)

If you play with fire, you're gonna get burned
Rockbruden

Kommentarer


Kommentera inlägget här: