rockarfettvidspisen.blogg.se

Ung tjej som älskar att laga mat, baka och rocka! Welcome to the hot place I call kitchen!

Kalljäst limpa med vetekli

Kategori: Bröd

Det var för länge sen jag bakade bröd. Det är svårt att planera in brödbak när jag börjar jobba klockan 2 på förmiddagen. Men nu har jag bakat! Lösningen är kalljäsning! Man gör degen på kvällen med kall vätska och låter jäsa i kylen över natten och gräddar på morgonen. Smidigt, och hur härligt är det inte med nybakat bröd på morgonen utan att behöva lyfta ett finger?
Så numera blir det mer kalljäst bröd, eller bröd som bara behöver jäsa en gång. Det är latare, men även mer tidseffektivt. Passar mig bra som ibland kan avskräckas av toklånga jästider!
Tänk bara på att göra degen på kvällen, jag gjorde min ungefär 10 på kvällen. Men du kan även göra degen på morgonen, låta jäsa under dagen och få nybakat bröd till kvällsmaten.
 
1 limpa

25 g jäst (Ett halvt paket. Dela från hörn till hörn så blir det exakt)
2.5 dl kall mjölk
1 ägg
1-1.5 msk olivolja
Ett par nypor salt
1 dl vetekli
5-6.5 dl vetemjöl
 
Lös upp jästen i en skvätt av mjölken. Tippa i resten av mjölken, knäck i ägget och i med olja och salt. Ner med kliet och lite i taget av mjölet. Degen ska bli lite kladdig, men ändå vara en riktig bröddeg. Arbeta degen blank i bunken, jag använde en trägaffel. Ta sen upp på ett bord med mjöl och forma till en limpa. Lägg i en liten långpanna eller på plåt med papper på. Lägg plast eller bakduk löst över och ställ i kylen mellan 8 och 10 timmar. God natt!

På morgonen skruvar du upp ugnen på 225 grader. Pensla ev brödet med ägg och strö på vallmofrön eller något annat fint och gott. Jag skippade penslingen. Grädda brödet i ungefär 25 minuter i nedre delen av ugnen. Låt svalna lite, skär upp och njut av nybakat till frukost!

 
Skulle ha haft i lite mer mjöl, ser jag nu... Men gott blev det!
Vetekliet hade jag i för smakens skull, detsamma olivoljan. Du kan ta vanlig raps- eller matolja om du vill. Och kliet kan du hoppa över, eller ersätta med något annat. Men reglera mjölmängden då och gå på magkänsla vad gäller konsistensen på degen.

Rock me like the devil
Rockbruden

Kommentarer

  • hell yee säger:

    de där brödet är så gott speciellt med marmelad och ost =)

    2013-07-03 | 20:29:50

Kommentera inlägget här: