rockarfettvidspisen.blogg.se

Ung tjej som älskar att laga mat, baka och rocka! Welcome to the hot place I call kitchen!

Kolakakor med kanel

Kategori: Kakor

Minns ni kolakakorna jag gjorde för ett tag sen? Minns ni även att jag testade att smaksätta lite av degen med kanel? Nu har jag gjort receptet i full skala, och det blev väldigt populärt av ena brorsan :P Han är i vanliga fall lite kräsen vad gäller det jag bakar, men kanelkolakakorna verkade han lite kär i.

200 g smör, rumsvarmt
1.75 dl socker
1 msk sirap
2 msk vaniljsocker
2 tsk bakpulver
2 tsk kanel
5 dl mjöl

Bränn på ugnen på 175 grader.
Blanda ihop vaniljsocker, bakpulver, kanel och mjöl.
Blanda smör, socker och sirap och rör det poröst. Jag använder elvisp med degkrokar.
Blanda i mjölblandningen.
Dela degen i 4 delar, rulla ut till korvar och lägg på plåt, inte mer än 3 på varje, och platta till lätt med fingrarna.
Och så skjuts in i ugnen i ungefär 15 minuter. När de är klara, skär sneda snitt direkt de kommer ut ur ugnen och låt sen svalna på plåten.


Kanongott! Nu har vi lite att kalasa på när kaksuget kickar in.

Do you think I'm a fool? Well you better think twice!
Rockbruden

Kommentarer


Kommentera inlägget här: