rockarfettvidspisen.blogg.se

Ung tjej som älskar att laga mat, baka och rocka! Welcome to the hot place I call kitchen!

Min lunch idag: omelett med kyckling

Kategori: Mjölmat och omelett

Nu har jag lagat mat för första gången på länge <3 Helt underbart, har saknat spisen.
Det blev inte mycket kvar från gårdagens middag. Ett litet kycklingben bara=ingen matlåda. *Pust* Men man kan säkert göra något roligt med det i alla fall. Så jag gjorde lunch på den genom att göra en omelett med den. Kyckling och en ung gul lök. En ung gul lök är mindre, har blasten kvar och jag, som brukar gråta skapligt när jag hackar lök, hade inga problem med den här, så jag skulle tippa på att den är mildare också. Men du ta vanlig gul lök om du vill det. Eller varför inte rödlök?

1 omelett
 
Kött från 1 litet kycklingben, skuret i bitar
1 ung gul lök
2 ägg
0.5-0.75 dl mjölk
Salt, en rejäl nypa
Peppar, och snåla inte!
Trocomare Örtsalt, en lagom stor nypa

Vispa ihop ägg, mjölk, salt, peppar och örtsalt. Hacka löken och fräs i olja i en het stekpanna. Ha i kycklingen när löken har börjat få färg och låt fräsa ihop en stund. Slå på äggsmeten och stek på medelhög värme tills smeten inte dallrar om man skakar på stekpannan. Se till att peta runt lite med stekspaden, hacka lite i botten så att ogräddad smet rinner ner.
När omeletten är klar så slänger du över den på en tallrik, eller i mitt fall matlådan. Enklast blir det om du viker omeletten på mitten och sen försöker få in stekspaden in under och lyfter. Jag försökte med det, men den blev ändå lite trasig. Men den ska ätas i vilket fall, så det gör inget för mig ;)
Ät ev. med lite grönsaker.

 
Lök och kyckling gosar ihop sig i stekpannan.
 
 
Trasig med god lunch :)

För att smakbedömma omeletten så smakade jag lite innan jag ställde den att svalna. Riktigt gott, men skulle nog ha haft i lite mer trocomare. Sen hade jag velat ha riven ost i äggsmeten, men den rivna ost vi hade i en påse hade börjat bli blå på vissa ställen och jag struntade i att riva ny ost, för farsan väntade på att jag skulle bli klar så att han kunde foga det nya kaklet.
Men ost i omelettsmeten är himla gott, speciellt om det är en ganska stark och smakrik ost.

Och nu börjar köksrenoveringen igen. Det har stått still ett tag igen, men nu har vi nytt kakel och förhoppningsvis ny tapet snart också.

Men nu ska jag förbereda mig för att dra och jobba.

I like it like that
Rockbruden

Kommentarer


Kommentera inlägget här: