rockarfettvidspisen.blogg.se

Ung tjej som älskar att laga mat, baka och rocka! Welcome to the hot place I call kitchen!

Minisemestern i Järvsö!

Kategori: Allmänt

Nu är jag hemma igen efter ett par dagar i mysiga Järvsö. Vi åkte måndag förmiddag och kom hem vid 18-tiden idag. Och trots att det bara var 3 dagar så hann vi med väldigt mycket! Så det vi gjorde ska jag berätta nu, i ett lååångt inlägg med en massa bilder!

Just Järvsö har en speciell plats i hjärtat på mina föräldrar, för det var i Järvsö kyrka som de gifte sig i. Morfar är från Järvsö, så morsan åkte dit en massa gånger när hon var liten för att hälsa på sin farmor och farfar. Hon pekade ut en massa ställen och berättade vad det hade varit när hon var liten. I ett stort hus intill järnvägen hade hennes faster haft en affär, i ett annat hus nära utkanten av byn hade det varit en kiosk där hon ofta gick och köpte godis. Det är himla kul att höra, men allt är ju inte glatt. Hon blev paff när hon såg att konsum hade slagit igen. Och hon blev lite ledsen när vi var ute och gick och så hade en massa träd kapats sen hon var där sist. Hon och farsan älskar naturen, de tycker den är väldigt vacker. Det tycker i för sig jag också, naturen är världens konstverk och så mycket försvinner när det ska byggas eller vad det nu ska göras.

När vi var framme i Järvsö efter en lång bilfärd som resulterade i en värkande häck och stela ben så packade vi upp i stugan vi hade hyrt på campingen. Bara campingen hade förändrats en del sen jag var där sist. Senast jag var där hade de en studsmatta och sålde inte nybakat bröd till gästerna. Men stugorna var desamma. Charmiga små trästugor med små fönster och liten dörr. Jag som ändå är ganska kort fick ducka för att inte slå huvudet i dörrkarmen. I stugan fanns det 3 våningssängar, såna där med 2 sängar per möbel, så totalt 6 bäddar. Och så fanns det ett litet bord med några stolar, en träbänk vid ena fönstret, en upphängningsanordning bredvid dörren och så vita utemöbler. Innan man checkar ut så måste man nämnligen städa stugorna ocg ställa in utemöblerna.

Men när vi hade packat upp, givit hundarna vatten och ställt ut utemöblerna så fick vi för oss att vi var hungriga, så vi traskiade iväg och letade efter en restaurang med uteservering, för vi hade hundarna med oss. Och vi hittade ett ställe bredvid en mack som verkade mysigt. Jag och bröderna tog varsin pizza, men senare ångrade jag mig och önskade att jag hade beställt något annat, som en bit gott kött. Morsan och farsan tog varsin filé black and white, alltså en skiva fläskfilé, en skiva oxfilé, både bea-sås och rödvinsås, pommes och frästa grönsaker. Det verkade ju bara för gott. Jag fick smaka på oxfilén med lite rödvinsås och tänkte att äter vi på något ställe som har filé black and white så ska jag banne mig beställa en sån! Inte för att det var något fel på pizzan. Den var tvärt om väldigt god. Riktigt tunn och frasig botten och den var smakrik.

Efter maten gick vi på ica och handlade lite till frukost, plus lite jordgubbar och glass. Sen köpte farsan nån sorts kaka som påminde välsigt mycket om kexchoklad, mums.


Japp, papperstallrikar och plastbestick. Det funkar!
Efter kvällsfikat så gick jag, morsan, farsan och lillebror K på långpromenad med hundarna. Mys!

 
 
Min typ av humor. Hehe
 
 
Efter det satte jag mig och läste lite innan vi spelade canasta. Lillebror K hade djävusk tur och fick skitmycket poäng redan första rundan! Skitungen ;)
Men vi gick och lade oss tidigt, vi släckte vid 23.

Tidigt nästa dag var det uppstigning, frukost och sen drog vi till ljusdal, för morsan behövde mat till hundarna. Och de får ju färskfoder, så vi letade upp djuraffären och frågade efter hundmat. Döm våran förvåning när dom inte sålde hundmat. Inte ens vanligt torrfoder. Vad i hela... En djuraffär som inte säljer hundmat? Vi fick tips om att kolla på Granngården. Och ja, de hade hundmat, men inte färskfoder. Men de tipsade om att Lås & Nyckel kunde ha... Men vi ville inte leta efter fler affärer, så vi åkte därifrån, fortfarande skrattandes över att en djuraffär som inte sålde hundmat.

När vi kom tillbaka till stugan så var det bara att ta på sig ett par långbyxor och rejälare skor än sandaler, trots värmen. För vi skulle bestiga ett berg! Eller ja, Järvsöklacken. 1350 m till toppen från foten av berget. Det finns en stig som man enkelt följer, men stundvis var det väldigt stenigt och brant, och jag flåsade mycket. Men gud vilken utsikt! Helt underbar! Man såg hela Järvsö därifrån och lite till. Man såg kyrkan, den långsmala byn och andra närliggande berg. Wow!
Sen var det bara att dra sig ner igen. Jag tyckte att det var lättare att ta sig ner än upp, men alla höll inte med ;) Men efter en promenad på 2.7 km kan man inte bli kallad lat!

 
 
 
 
 
Ett trollbo!

 
 
Det fanns gott om roligt formade träd vid toppen av klacken
 
 
 
Efter klacken drog vi oss hem och vilade lite innan vi började tänka på mat. Men innan vi drog iväg och käkade så åkte vi till Järvsö Gårdsbageri. Fan vilket mysigt ställe! Det fanns mycket jag var nyfiken på, men jag höll mig i skinnet och köpte en hallonbulle med vit choklad. Men den fick vänta med att bli uppäten, för vi skulle snart äta mat i alla fall. Morsan och farsan köpte ett levainbröd, ruskigt gott!
Först gick vi till Lill-Babs caffär(visst låter det roligt? Caffär!) som låg mitt emot campingen, tvärs över gatan. Men där behövde man först och främst boka bord, plus att de hade grillkväll. 250 kr per person, aldrig i livet! Så vi gick till ett annat ställe. Men då började det duggregna, och de hade inget tak på uteserveringen, bara parasoller. Verkligen synd, för de hade grillkväll de oxå och jag var väldigt nyfiken på flapsteaken man kunde beställa.
Så vi suckade och pallrade oss iväg till ett tredje ställe och äntligen kunde vi sätta oss o käka. Men då smakade maten inte bra. Jag beställde en grillbiff med pommes. Men det jag fick var allt annat än en biff! Den var svampig och jag är helt hundra på att den var gjord av köttfärs. Och smakade ingenting. Men pommesen var i alla fall goda. Friterade och inte värmda i ugn. Så jag åt mig mätt på pommes och de grönsaker jag fick. Jag åt inte ens upp biffen, för den var inte god. Bröderna verkade i alla fall gilla sina pizzor(ja, de är galna i pizza).
Efter maten var det hemfärd i duggregnet, klä sig lite varmare väl tillbaka i stugan och sen fortsatte vi med canasta-partiet. 3 rundor till blev det, och sista hade jag riktig tur och fick en massa poäng. Mig glad :D
Sen var det läggdags.
Jo, jag åt min bulle innan vi började med canastan igen. Riktigt god, men jag hade velat att det skulle vara mer hallon i den, för jag kände ingen smak av hallonen. Men annars var den mumsig.
 
 
 
 

På morgonen var det frukost och städning av stugen som gällde. Efter det checkade vi ut och drog iväg på de sista äventyren. Vi besökte kyrkan och dess kyrkogård, vattenfallet intill klacken, och ett ställde där de höll på att bygga stugor för vinterturister som vill åka skidor. Där var vi inte länge, för en vän till morsan och farsan ringde och sa att han var vid campingen nu och undrade vart vi var. Så vi åkte tillbaka och tog en snabb fika innan vi åkte till en av mammas kusiner och fikade igen. Hon och hennes man har får, och det märks att de gillar får... Det var får på kuddarna i kökssoffan, underlägget under kaffekannan var format som ett får, skålen med jordgubbar var det får på... Ja, ska man fixa nån present till dom så vet man vad man ska kolla efter i alla fall ;)

 
 
 
 
Fick ingen bättre bild på kyrkans utsida, men den är vacker, den kyrkan.
 
 
 
Vattenfallet var mer som en brant fors, men ändå fint att se.

När vi hade sagt hejdå till den familjen så var det bara hemfärden kvar. Hemfärd och mer värk i häcken! Inte lika illa som när vi åkte till Järvsö, för den här gången stannade vi på 2 ställen på vägen, inte bara 1. Sista stoppen var hemma hos mormor och morfar. Där fick vi fika(igen) och så såg jag att rabarbern på gården fortfarande var ganska späd och fin, så jag fick med mig en rejäl knippe hem. Imorgon blir det pajbak!

Så nu är jag hemma, har nyss ätit färdigmarinerade, grillade kycklingklubbor med potatisklyftor och kall bea. Latmat, men vem orkar laga mat från grunden efter en lång bilfärd efter semester? Inte jag och inte farsan.

 
Den här skylten satt på toan på en pizzeria i Kilafors. För rolig att inte dela med sig!

 
Jordgubbstårta a la mormor. Gottigott!

Så, nu har jag summerat min minisemester i Järvsö, så nu tänker jag luta mig tillbaka och vila upp mig inför nästa minisemester som startar på fredag. Då bär det av till Knutby och min farbror M. Morsan ska på utställning i närheten av Knutby på lördag, så vi blir kvar ett par dagar där. Härligt! Så medan morsan är på utställning med Inca så kommer jag, farsan och farbror M prata strunt, precis som vi vill ha det, haha ;)

Nu hoppas jag bara att få sova i min egen säng inatt, för just nu ligger det en hund i den. Syrran har passat huset, och hon har hand om en hund tills han kan omplaceras. Och den här goa hunden verkar vara smått kär i min säng...

Metal on!
Rockbruden

Kommentarer


Kommentera inlägget här: