rockarfettvidspisen.blogg.se

Ung tjej som älskar att laga mat, baka och rocka! Welcome to the hot place I call kitchen!

Nu har JAG grillat!

Kategori: Grillat

Japp, jag snodde farsans grilltång och grillade en fläskytterfilé som hade marinerats i ungefär 3-4 timmar. Och gott blev det! Saftigt, mört och gott. Jag ska grilla fler gånger!
Och inte brände jag mig heller! Ännu bättre! Jag trodde jag skulle bränna mig i med att handtaget på grillens lock är borta, så locket kan vara knepigt att ta av om man inte e van, som mig med andra ord. Men det gick riktigt bra.
 
Marinad:
0.5-0.75 dl grillolja med vitlök (vi hade Caj P)
1 dl allroundmarinad (vi hade Santa Maria)

Blanda ihop marinaden i en skål, gärna med höga kanter. Rulla in köttet(i det här fallet 850 g kött) i blandningen så att det blir täckt med marinad. Täck med plast och ställ i kylen tills det är dags att grilla. Några gånger under den tiden så gå och vänd på köttet, så att det blir jämnt marinerat.
Grilla, pensla på rikligt med marinad några gånger under grilltiden. Pensla första gången när du har vänt på köttet första gången och fått fin stekyta. Då kan du börja pensla, och inte snåla! När det kommer till matlagning så ska det vara rejält! Pensla lite då och då, passa på att göra det när du tittar till köttet och vänder på det. Pensla varje gång du vänder på köttet.
Jag hade skurit av en bit kött som fick vara omarinerad, till mina bröder. Just för att den var mindre lades den på grillen strak innan stora läckerbiten togs av att vila. När stora köttbiten låg på skärbrädan så lade jag på majsen.
 
 
Återigen: snåla inte med marinadpenslingen! Det är det som ger smak. Ju mer du penslar, desto bättre. Och grövre köttstycken som just fläskytterfilé ska inte ligga mitt på grillen, utan på sidan. Lägger du köttet precis ovanför glöden blir köttet bränt på utsidan och rått på insidan.



Lillbiten och majsen på gallret medans storbiten vilar. Den lilla köttbiten lades vid sidan av glöden, precis som den stora. Men den fick ingen fin stekyta där, så jag flyttade den lite närmare. Majsen är i så tunna bitar att de går fort att grilla. Se bara till att vända!
 
 
Grillat, vilat och uppskivat. Så saftigt att det verkligen rinner av köttet.
 

Underbart! En saftig köttbit, pommes med bea och så lite sallad med tsatsiki. Som farsan brukar säga, det satt som en yxa i skenbenet!

Imorgon åker vi bort några dagar, men jag hoppas ha lite tid att uppdatera här på bloggen. Innan jag lämnar datorn för idag ska jag göra klart ett inlägg med jättegoda kakor och schemalägga det till imorgon, så slipper jag "bloggstressa" och ni får ändå något roligt att läsa. Jag älskar funktionen att schemalägga inlägg :P

Die my darling
Rockbruden

Kommentarer


Kommentera inlägget här: