rockarfettvidspisen.blogg.se

Ung tjej som älskar att laga mat, baka och rocka! Welcome to the hot place I call kitchen!

Rabarberpaj utan krusiduller

Kategori: Bakverk

Smulpaj med rabarber, helt enkelt. Varför krångla till det, menar jag? Okej att jag är konditor, men ändå är det alltid det klassiska man tänker på om man tänker på en speciell ingrediens.
Efter semestern i Järvsö stannade vi hos mormor och morfar innan vi drog hem. Och nyfiken som jag är så traskade jag fran till rabarbern för att se om den var tjock eller om den fortfarande var ätbar. Och den var späd och fin, fortfarande användbar och god. För rabarber som har vuxit så att stjälken är tjock blir besk och träig, usch! Så skörda rabarbern när den är smal. Använder du inte allt på en gång så skölj, skala, skär i bitar och frys. Det blir lättare om du skär den i bitar och inte fryser hela stjälkar. För det första så blir förvaringen lättare, sen är det bara att låta tina lite snabbt, ner i en form, sockra, smuldeg och grädda. Klart!

Några stjälkar fick bli en simpel smulpaj som äts med vaniljsås. Inget mer komplicerat än så. Kalasgott att fika på en så härlig torsdag som den här.

8-10 stjälkar rabarber, beroende på storlek på rabarber och form. Anpassa.
0.5 dl socker
1 msk potatismjöl
175 g smör
1 dl socker
3 dl mjöl

Knäpp på ugnen på 175 grader.
Skölj, skala och skär rabarbern i cm-tjocka bitar. Släng ner i en pajform och strö på potatismjöl och socker.
Nyp och blanda slarvigt ihop ingredienserna till smuldegen. Det gör inget om det är några små smörklumpar kvar, de smälter ändå.
Strö smulorna över rabarbern och grädda mitt i ugnen i 30 minuter.
Låt svalna lite innan du äter pajen med vaniljsås, glass eller grädde, vilket du nu föredrar. Jag vill ha vaniljsås till min pajbit!

 
 
Det gick åt lite mer rabarber än vad jag hade trott, och hoppet om att kunna göra lite rabarbersaft försvann. Men nu har jag rabarber till en liten paj i frysen, och det är inte helt fel det heller. Om jag ber grannen snällt kanske jag kan snoka lite bland hennes rabarber också ;)

We will rock you!
Rockbruden

Kommentarer


Kommentera inlägget här: