rockarfettvidspisen.blogg.se

Ung tjej som älskar att laga mat, baka och rocka! Welcome to the hot place I call kitchen!

Snabb steg för steg- Kalla

Kategori: Dekoration

Ja, den här veckan lär det bli mycket spring. Har saker som ska göras, så just idag blir det ett kort inlägg om hur man gör den vackra blomman kalla. Det är busenkelt!

1. Kavla ut marsipan, sockerpasta eller vilket du nu använder. Se till att kavla riktigt tunt, det blir finast och mest naturtroget

2. Använd en liten, vass kniv och skär ut kronbladet ungefär som på bilden.


3. Platta ev. till kanten på bladet. Vik det sen som på bilderna. Nyp till vid skarven så att blomman inte går upp igen.

 
 
4. Nu är det bara att låta blomman torka. Och för att blomman inte ska rasa ihop så knöla till en liten bit hushållspapper eller nåt sånt och stick in i blomman, så att den hålls upprätt. När blomman är stadig så kan du göra en pistill. Rulla helt enkelt ut en liten bit ljusgul marsipan till en liten korv som är rundad i ena änden. Sen är det bara att sätta in pistillen med den rundade delen pekande utåt. Klart!


Riktigt enkelt, men imponerar stort. Vill du så kan du ha lite färg på den i form av pulverfärg och borsta lite lätt på kanterna. Det blir riktigt snygg effekt. Eller använd helt enkelt marsipan i valfri färg om du inte vill att kallan ska vara vit.

Mer idag blir det inte, men det är bättre än ingenting ;)

Och ett tips om du har marsipan som har legat och blivit lite torr: Släng in den i micron! Bara några få sekunder, max 5 sekunder i stöten och knåda smidig. Jag brukar köra bara 3 sekunder när jag använder små mängder marsipan.
Visst blir marsipanen lite mer följsam?
Det är för att värmen lockar fram mandeloljorna i marsipanen, och så blir den smidigare. Ett knep jag lärde mig på en praktikplats ;) Är marsipanen ganska torr så är det bra att skvätta på lite vatten och knåda in också. Men är den torr rakt igenom så går den inte att rädda, då är det sopkorgen som gäller. Tro mig, jag har försökt rädda helt genomtorr marsipan utan att lyckas.
Men nu hoppas jag du svär mindre över torr marsipan. För det här knepet har jag använt mig av mycket.
Och för att undvika att marsipanen blir torr förvarar jag den i en knuten plastpåse i en liten, lufttät burk. Det är det bästa sättet att förvara marsipan på. Ju mindre luft den kommer i kontakt med desto bättre.

Hello it's Mz Hyde
Rockbruden

Kommentarer

  • hell yee säger:

    bra jobbat ser gott ut oxå =) // björn

    2013-07-17 | 13:35:43

Kommentera inlägget här: