rockarfettvidspisen.blogg.se

Ung tjej som älskar att laga mat, baka och rocka! Welcome to the hot place I call kitchen!

Tobleronekakor

Kategori: Kakor

Jag tänkte försöka sätta igång ett litet godistema här ett tag, och först ut är de här smarriga tobleronekakorna.
Om man ska äta enbart toblerone så tycker jag att den är godast om den har fått ligga på ett halvvarmt ställe en stund, så att chokladen är lite mjuk. Då tycker jag att toblerone är som godast!
När jag gjorde kakorna utgick jag från receptet till de här kakorna, men bytte helt enkelt bara chokladen mot grovhackad toblerone. Jäkligt gott!

Ungefär 25 kakor
 
200 g toblerone
125 g mjukt smör
2.5 dl socker
1 ägg
3 tsk bakpulver
2 tsk vaniljsocker
1 krm(eller en rejäl nypa)
3.5 dl mjöl

Börja med att lägga tobleronen i kylen. Då smälter den inte lika fort när du hackar. Skruva upp ugnen på 200 grader
Vispa ihop smör och socker ordentligt och knäck i ägget.
Blanda alla torra ingredienser i en annan skål.
Grovhacka tobleronen och ha i smör- och sockerblandningen. Ha i de torra ingredienserna och blanda noga.
Rulla degen till bollar och lägg på plåt med papper på. Kakorna flyter ut en del, så se till att det är lite mellanrum mellan bollarna. Platta till lite lätt och grädda ungefär 10 minuter. Låt svalna på plåten, sen är det bara att frossa!

 
Mumsigt!
Framåt planerar jag att göra något med marshmallows och något annat med dumle. Vi får se vad det blir ;)

Do you think i'm a fool? Well you better think twice!
Rockbruden

Kommentarer


Kommentera inlägget här: