rockarfettvidspisen.blogg.se

Ung tjej som älskar att laga mat, baka och rocka! Welcome to the hot place I call kitchen!

Vanilj- och kanelpannacotta

Kategori: Desserter

För några år sen gjorde jag kanelpannacotta till nyår. Jag minns smaken än. Mild kanelsmak ihop med den gräddiga smaken och konsistensen av själva pannacottagrunden. Helt oslagbart gott!

Jag vet att jag har tjatat en del om kanel, men det är ju så himla gott! Dock har jag blivit tvungen att ändra lite i receptet jag hade, då gelatinbladen var slut, vi hade ingen vaniljstång och vi hade bara 2 dl grädde och inte 3 som jag först trodde... Men jag lyckades jättebra ändå!
Dock smakade den mer vanilj än kanel, så till nästa gång så ska jag ha i mindre vaniljpulver och låta kanelen dra längre. Morsan hade föredragit att den var lite fastare, så lite mer gelatin, typ 0.5 tsk extra, och så 2 msk av gräddmjölken.
Men även om smaken inte blev som jag hoppades på så var den ändå riktigt god!

3-4 portioner

2 dl grädde
1 dl mjölk
1 tsk gelatinpulver
0.25 dl socker
1 kanelstång
Knappt 1 tsk vaniljpulver

Blanda grädde och mjölk. Ta 1 msk och häll i en liten kopp med gelatinpulvret. Låt detta svälla under tiden du gör resten.
Ha i kanelstången och vaniljpulvret i gräddmjölken. Koka upp, ta från plattan och låt dra i 30 minuter. Ta upp kanelstången, ställ på plattan igen och värm upp, inte koka den här gången. Ha i gelatinmixen och vispa tills gelatinet är upplöst. Låt sen svalna (inte stelna, bara svalna) innan du tippar upp i små skålar eller glas. Låt stelna i kylen.

Vid servering så kan du toppa pannacottan med något. Lite bär, en kaka eller något. Jag toppade med lite smultron!


Jättegod! Vi åt den igår, efter kycklingmiddagen. Jättemysigt att sitta i hammocken, njuta av kvällsolen och äta pannacotta. Livskvalitet på hög nivå!

Freedom to rock, freedom to talk
Rockbruden

Kommentarer

  • hell yee säger:

    de där ser smarigt ut du =)

    2013-07-03 | 20:30:18

Kommentera inlägget här: