rockarfettvidspisen.blogg.se

Ung tjej som älskar att laga mat, baka och rocka! Welcome to the hot place I call kitchen!

Cake pops!

Kategori: Kakor

Kaka på pinne är det bästa sättet att beskriva cake pops.
Första gången jag gjorde cake pops var nyår 2011, då jag gjorde ett dessertbord. Förutom 2 olika sorters cake pops så fanns vaniljmousse, kanelpannacotta, ris a la malta med saftsås, kladdkaka med amarettogrädde och praliner och annat julgodis.
Då gjorde jag cake pops med ballerina kladdkaka blandat med philadelphiaost och drömkakor med nutella. Kladdkake-popsen tyckte jag var godast.

Nu har jag en cake pop-form i silikon, så nu kan jag göra enklare varienater på cake pops. Bara att blanda vilken sockerkakssmet som helst, fylla formen och grädda. Tänk på att cake pops inte behöver lika lång tid som en vanlig sockerkaka. Jag tror cake popsen gräddades 10-15 minuter. Kolla med sticka genom hålen.

 
Jag gjorde en liten sats sockerkaka och fyllde delen utan hål ända upp till kanten. Sen satte jag på delen med hål. Jag fick en del smet över, som jag gjorde muffins på.
Cake popsen blev ju runda och fina, men hälften av dom gick sönder när jag skulle ta ur dom ur formen, för att de fastnade. Då hade jag smort den nedre delen av formen. Men att de fastnade kan bero på att formen är ny och inte "inbakad". Lite grann som när man köper ett par nya skor och så får man skavsår av dom för att man inte har gått in dom än. Jag tror att det även kan ha berott på smeten också, att popsen fastnade.
 
I vilket fall så lossade jag de popsen som fortfarande var hela och lade dom i en påse tills jag hade tid att dekorera dom. Idag alltså. Slängde i mig frukosten för att jag ville ha gått om tid att doppa och dekorera.
Jag doppade dom i vit choklad 2 gånger(första lagret blev för tunt, tyckte jag) och lät torka lite innan jag rullade dom i kokos. Om man rullar dom i kokosen(eller strösslet, om man vill ha det istället) så rinner chokladen fortfarande och kan droppa. Dessutom så sjunker kokosen in i chokladen och syns inte.
Ett tips är att ha i en liten liten skvätt smakneutral olja eller kokosfett i chokladen, så lägger sig chokladen jämnare runt kakan. Men ska du göra som mig och rulla hela sötnosen i kokos, strössel eller hackade nötter spelar det nog ingen större roll ;)
 
 
Dom ser lite ut som snöbollar! Inte alltid man har snö mitt i juni.
 

Jag kan tänka mig att man kan göra mer än bara cake pops i de här formarna. Jag kan tänka mig att man kan pensla eller spritsa chokladmönster i dom, så att man får fina chokladkupoler att dekorera med. Om man får ut dom utan att de går sönder är väl en annan femma. Men kan vara värt att testa någon gång, bara för att.
Har man en cake popsmet som man har gjort på krossade kakor och nåt kladdigt så kan man säkert sätta ihop formen och fylla med smet genom hålet. Och så in i frysen. Eller täppa till hålen tillfälligt med något(tips någon?) och fylla med kladdig smet, frysa och sen lossa och sammanfoga med choklad som klister. Sen är det bara att doppa i choklad och dekorera som vanligt.
Jag ska testa mig fram lite grann och se vad man kan göra med formen. Alltid kul att experimentera.
Men i helgen har jag annat än cake pops planerat ;)

I wanna rock!
Rockbruden

Kommentarer

  • Marja - Baka Sockerfritt säger:

    Jag har också gjort cake pops ett antal gånger! Enkelt att göra, samtidigt som det är tjusigt och går att anpassa!

    Svar: Men precis! Och på ett sätt är det lite som att göra arraksbollar. Man tar det man har. Kakor, chokladtryffel, muffins, frosting som har blivit över...
    Rockbrud

    2013-06-19 | 18:59:54
    Bloggadress: http://bakasockerfritt.se/
  • Susanne Erikzén säger:

    Måste vara jättebra på barnkalas!!!

    2013-06-19 | 23:08:18
    Bloggadress: http://www.ludnatassar.com

Kommentera inlägget här: