rockarfettvidspisen.blogg.se

Ung tjej som älskar att laga mat, baka och rocka! Welcome to the hot place I call kitchen!

Kanelpaj är mums!

Kategori: Desserter

Morsan skickade mig en länk via facebook för ett par dagar sen. En länk med recept på kanelpaj. Det lät himla gott, så jag bestämde mig för att baka en idag. Och satan i gatan, vad gott!

1 paj

Deg:
100 g smält smör
2.5 dl vetemjöl
0.5 tsk bakpulver
0.5 dl socker

Fyllning:
2 dl grädde, ovispad
2 msk socker
2 tsk kanel
1 msk mjöl

Skruva på ugnen på 175 grader
Blanda ihop allt till degen och tryck ut i en form, ungefär 24 cm i diameter. Min var 26 cm.
För att undvika klumpar i fyllningen så hade jag mjölet i en lite kopp och hällde i lite grädde i taget och blandade noga tills det var en lite rinnig smet.
Vispa sen snabbt ihop allt. Det ska bara blandas ordentligt.
Häll smeten i det ogräddade skalet.
Grädda i 30 minuter i nedre delen av ugnen.

Låt svalna(pajen ska serveras kall) och servera uppvispad vaniljvisp eller vanlig vaniljsås till. Jag kan tänka mig att det är gott med vaniljglass till också.
 
 
 
Dagens dessert. Så gott!
Kanel är en rikigt god krydda när man bakar. För vad vore äppelpajen utan kanel? Sen blev ju kolakakorna asgoda med lite kanel i degen. För ett par år sen gjorde jag kanelpannacotta till nyår, och den måste jag göra om snart.
 
Vi, det vill säga jag, morsan och kusin C, satt och pratade om hur man skulle kunna förbättra pajen. Morsan kom med idén om att lägga mycket tunna äppelskivor i skalet innan man hade på fyllningen. Jag själv vill ha lite mer smet, men det skulle bli lite väl kraftig kanelsmak då. C sa då att man bara minskar kanelmängden, så man kan ta 2 satser fyllning men med kanel till 1 sats. Visst låter det som en god idé? Lite mer "gucka" och så lite tunna äppelskivor som fräschar upp. Det måste testas snart!

Imorgon tänkte jag baka bullar och modellera lite med marsipan. Och förhoppningsvis laga mat. Dagens middag är inget att skryta om, mjölkstuvade makaroner med falukorv. Recept på mjölkstuvade makaroner hittar du här.

Fight back, don't give in!
Rockbruden

Kommentarer

  • hell yee säger:

    de såg nästan ut som om du tänkte äta pizza med grädde.

    men de där såg gott ut. du får väl skriva till mig å säga om de va gott sen =)

    Svar: Ja, pajen var ju väldigt tunn, så jag håller med om att det nästan ser ut som en pizza slice ;) men det var väldigt gott, tillsammans med lite vaniljvisp
    Rockbrud

    2013-06-19 | 11:27:35
  • hell yee säger:

    så¨kommer sånt här gott serveras när du fyller år då alltså. `?

    2013-06-19 | 16:45:42

Kommentera inlägget här: