rockarfettvidspisen.blogg.se

Ung tjej som älskar att laga mat, baka och rocka! Welcome to the hot place I call kitchen!

Min midsommar

Kategori: Nu i livet

Jag hade mysigt igår! Syrran kom över. Med sig hade hon en omplaceringshund som hon tar hand om tills han har fått ett nytt hem som passar honom. Jycken heter Pluto och är jättecharmig! Älskar människor, att gosa och är galen i pipleksaker. Kruxet är att han inte är van vid små barn och andra hundar, så han får ha munkorg. Det är mest för att alla ska vara lugna eftersom han inte kan attackera då. Men han var ändå riktigt lugn. Enda incidenten var när Inca kom fram och morrade åt honom. Då sade han ifrån och Inca sprang och gömde sig med ett högt tjut. Mot kvällen brydde sig Pluto inte ens om Märta och Inca, inte ens när de bara var någon meter från honom. Vi hoppas att han kan vänja sig vid andra hundar under tiden han och syrran är här.

Men tillbaka till midsommarfirandet.
Jag, syrran och föräldrarna åt sillunch. Potatis, 3 olika sorters sill plus sillsalladen och gräddfil. Jättemysigt.
Sen bakade jag kanelpaj med äpple. Den verkade först bli misslyckad, då den fick stå i ungefär en timme utan att smeten stannade. Plus att den började bli lite mörk på ytan, så jag lade på lite metallfolie. Jag tänkte inte på att det skulle få grädden att koka. Så när jag väl tog ut den så var fyllningen fortfarande rinnig och pajen verkade misslyckad. Jag suckade djupt och tänkte att ja, farsan hade köpt jordgubbar i alla fall. Men jag slängde inte pajen, utan lät den stå på bänken.

Vi åt middag, grillad kalvfilé, grillad rostas, potatis i foliepaket, sallad med tsatsiki, och så lite kall bea.
Kalvfilén var helt underbar! Så mör att den smälte i munnen. Man behövde knappt tugga. Det enda pappa gjorde med den var att pensla med lite grillolja med vitlök och så saltade han. Helt underbart gott! Rostasen var ju också god, men inte lika god som kalvfilén. Men smakar det så kostar det, kalvfilén var svindyr. Men det var midsommar, då kan man unna sig god mat ;)
Potatisen i foliepaket är en höjdare när vi grillar. Och lätt att göra. Man tar lite färskpotatis och lägger typ 5 på varje bit folie(grillfolie/metallfolie), saltar, har på lite färska örter och skalade, hela vitlöksklyftor och så lite olivolja på det. Slå in i fina paket och grilla. Mums!
Salladen var en färdig salladsmix som vi bara tippade upp i en skål och åt med tsatsiki. Bean åt jag till potatisen. Inte ska man förstöra smakupplevelsen på kalvfilén med bea. Någon måtta får det faktiskt vara. För kalven skar jag små bitar av och åt med andakt.


Efter maten gick mina bröder upp och spelade datorspel och tittade på tv. Resten av oss satt ute på altanen, myste och pratade. Tills regnet kom. Det började ösregna på bara en minut. Det var lite som att knäppa med fingrarna. Det regnade så pass att vi fick veva in markisen och sätta oss inomhus. Väl inne så startade vi lite bra musik och fortsatte prata. Först då kom morsan att tänka på pajen och ville ha. Trots att jag sa att den inte hade blivit bra så ville hon smaka. Och ja, den fanns ju kvar, så jag gav henne hela formen, en sked och vaniljsås. Hon smakade en sked av pajen. Jättegod sa hon. Då blev ju jag nyfiken och kände att jag måste ju också prova. Ja, faktiskt! Även om fyllningen inte hade stannat som den skulle så hade den ändå stabbat till sig och blivit som en något lös men krämig tryffel i konsistensen. Så vi tog varsin bit paj och var nöjda. Men nästa gång jag gör kanelpaj med dubbel sats fyllning ska jag nog vispa ner ett ägg i smeten, så att fyllningen stelnar.
Vi var uppe riktigt länge. Det slutade med att syrran och morsan pratade hund medan jag o farsan pratade musik. Vi är båda hårdrockare och älskar att prata musik. Så det gör vi ofta vid såna här tillfällen.

Jag tror jag lade mig vid 2-snåret på natten. Men jag är riktigt nöjd med dagen! Trots regnet, en kanelpaj som kunde ha varit bättre och att Pluto fick ha munkorg större delen av dagen(han fick iaf ta av den på kvällen).

Idag ska vi äta kycklingpaj. Låter gott va? Receptet får ni imorgon, för efter midsommarfirandet och dagens bakning så kommer inte jag ha så mycket ork kvar att skriva ett vettigt inlägg med receptet, hehe. För resten av dagen blir det äta och slappa. Jag är trött, inte bakis, till skillnad från vissa andra i familjen ;)

Hur var eran midsommar? :)

She was a princess of the night
Rockbruden

Kommentarer


Kommentera inlägget här: