rockarfettvidspisen.blogg.se

Ung tjej som älskar att laga mat, baka och rocka! Welcome to the hot place I call kitchen!

Snäckor med sås

Kategori: Pasta

Titeln låter lite lustig va? Men jag pratar om pastasnäckor, gnocchi. Det verkade tråkigt med spaghetti, och vi hade snäckor hemma, så det fick bli det. Såsen är något av en skafferi-sås, eller "man tager vad man haver". Bacon(funkar alltid), lite lök, matgrädde och färskost. Klart!
Dock så skulle jag ha haft i lite mer salt och peppar och hela asken med ost, för såsen blev lite tam. Så det är mina tips på vägen. Men det blir gott i matlådan!

5 portioner

1 paket bacon
1 lök (jag hade gul, men röd funkar lika bra)
2.5 dl matgrädde
1 ask färskost med paprika- och chilismak, 125 g (Cantadou hade jag, men märke spelar ingen roll)
Salt
Peppar
Ev. chilipulver eller paprikapulver. I efterhand kom jag på att jag hade velat ha i lite sånt i såsen för att ge den lite sting.
Redning(eller gör en toppredning med vatten och mjöl)

Hacka löken och skär baconet i bitar. Fräs löken lite snabbt, ha i baconet och låt steka på en liten stund, så att det får lite färg och allt bacon inte sitter ihop i små klumpar.
Ha i matgrädden och osten. Är du ovan vid chili och hetta så börja med halva asken. Du kan alltid ha i mer om du vill ha det under matlagningens gång.
Låt puttra upp, men inte stormkoka. Smaka av med salt och peppar. Ha i ev chili- eller paprikapulver.
Red såsen.
Smaka. Något som saknas? Ha i det i så fall.

Servera med gnocchi(jag kokade 500 g till 5 personer) och njut!
 
 
Härligt att sitta ute på altanen och äta i den tidiga kvällsolen! Därav alla skuggor på tallriken.
 
Vad gäller att reda pastasåser, om det är pasta så som spaghetti eller tagliatelle, så ska man reda såsen mer än om man gör en sås till gnocchi eller till penne. Varför? För att pasta som gnocchi har liksom rum att fylla med sås, eftersom de är formade som snäckor. Penne är ihåliga och kan fyllas med såsen när det blandas ihop. Men spaghetti och tagliatelle är bara strängar, så är såsen för lös så ramlar den bara av pastan, vilket är väldigt irriterande. Så såsen kan vara något lösare till pasta med håligheter, men stabbigare till pasta utan håligheter. Enkelt, enligt mig själv i alla fall.

Jag höll på med maten när farsan kom hem. Och han blev lite paff när jag stod vid spisen, för han hade tänkt grilla, eftersom det är sånt fint väder. Men då får vi väl hålla tummarna för att det är lika fint imorgon då, så kan vi grilla då istället :D

Ikväll tänker jag titta på Iron man 2, och imorgon hoppas jag kunna testa ett par saker jag köpte idag. Vad det är får ni se sen. Japp, jag är elak som håller er på sträckbänken ;) hehe.

Heavy fuckin' metal!
Rockbruden

Kommentarer

  • hell yee säger:

    det ser väldigt gott ut det där. lagar du åt mig någon gång ;)

    2013-06-13 | 14:13:11

Kommentera inlägget här: