rockarfettvidspisen.blogg.se

Ung tjej som älskar att laga mat, baka och rocka! Welcome to the hot place I call kitchen!

Solskensbullar

Kategori: Bakverk

Min syster har velat att jag ska baka såna här bullar ett tag nu, och innan hon åkte hem i söndags så bakade jag.
Jag utgick från ett vanligt recept på vetebullar, fast utan kardemumma och fyllde med vaniljkräm. Mums filibabba!

50 g jäst för söta degar
5 dl mjölk
150 g smör
1 dl socker
0.5 tsk salt
1.3 l mjöl, kanske mer.

Fyllning
2 dl mjölk
5 msk vaniljsåspulver

Smula jästen i en bunke. Smält smöret och tippa i mjölken. Låt den bli fingervarm och rör ut i jästen. I med socker, salt och 10 dl mjöl till en början. Ha i mer om degen är för kladdig. Arbeta degen tills den släpper bunkens kanter. Med maskin tar det inte mer än 3-4 minuter.
Låt jäsa till dubbel storlek, ungefär 40 minuter. Gör under tiden vaniljkrämen och låt stå i kyl under tiden degen jäser.
Sätt på ugnen på 250 grader.
Dela degen i 24 bitar, rulla till bullar och lägg på plåt, 8 på varje. Låt jäsa under duk i 20 minuter innan du fyller bullarna. Ta en spritspåse med en slät tyll, stor som grovleken på pekfingret ungefär. Tryck ner tyllen i mitten på varje bulle, så att en grop bildas. Tryck ut vaniljkrämen och dra samtidigt upp påsen. Gör detsamma med alla bullar och låt jäsa 10 minuter till. Grädda i 10-12 minuter. Låt kallna.
Vid servering: Pensla med smält smör och doppa i socker. Gör man detta efter gräddningen och sen förvarar i påse så blir det kondens i påsen vilket gör att sockret smälter. Därav bilden. Jag råkade radera bilderna jag tog samma dag som bullarna bakades. Men de är ruskigt goda även om de ser förjävliga ut efter några dagar i en påse.


Underbart goda och söta bullar som lyser upp i det mulna vädret. För nu ösregnar det verkligen

We will rock you
Rockbruden

Kommentarer

  • hell yee säger:

    de där ser gott ut du. vill jag smacka en eller 2 ;)

    2013-06-26 | 12:44:04

Kommentera inlägget här: