rockarfettvidspisen.blogg.se

Ung tjej som älskar att laga mat, baka och rocka! Welcome to the hot place I call kitchen!

Spaghetti och fria-händersås!

Kategori: Pasta

Pasta lät gott idag. Men ost och baconsås lät lite tråkigt... Jag rotade lite i frysen och berättade för mamma vad vi hade. Det vill säga godingar(eller fulkorv, som man kan säga), falukorv, bacon och rökt skinka(på bit, inte skivor som man har på mackan). Hon föreslog att jag kunde göra något gott av skinkan.
Jag tänkte att det var dags för en mer tomatbaserad sås, för pasta och tomatsås tycker jag är gott, men det kan kännas lite fattigt med bara pasta och en sås med krossade tomater och kryddor, så det blev att slänga i skinkan och lite paprika i bitar. Mycket gott!
Jag hade ganska lite tomatpuré, jag hade velat ha lite mer. Men som tur var fanns det chili- och tomatsås(Felix). Det går säkert att ha i lite ketchup om man vill ha en sötare variant

1 gul lök
250 g rökt skinka, skuren i små tärningar
1 paprika, jag hade gul den här gången
1 msk philadelphiaost (mest för att det bara var en liten bit kvar, lika bra att använda innan den blir dålig)
2 msk tomatpuré (eller använd passerade/krossade tomater och skippa eller minska vattnet)
2 msk chili- och tomatsås
4 dl vatten
0.5 dl mjölk
Svartpeppar
Ev. basilika eller oregano

Hacka löken och skär paprikan i bitar.
Fräs löken och ha i skinkan, ha i en msk mjöl och fräs på en kort stund. I med färskosten, tomatpurén, vattnet och mjölken. Blanda en toppredning(vatten och mjöl) och häll i såsen. Du kommer troligen behöva reda den ytterligare.
Krydda ev. med basilika eller oregano och smaka av med salt och peppar. Tänk på att skinkan är rökt och är salt, så var försiktig. Jag kände att jag inte behövde något extra salt över huvud taget. Däremot så tog jag en halv tsk torkad basilika och smulade ner i såsen. Red såsen tills du är nöjd.
När du är nöjd med kryddningen och pastan nästan är klar, släng ner paprikan i såsen. Vill du att paprikan ska vara kokt så släng ner den med tomatpurén och vattnet. Alla tycker ju olika, och om jag ska ha paprika i såser så vill jag ha den krispig, inte mjuk som de blir när den kokas.


Sleva såsen över kokt spaghetti eller annan god pasta och ät så mycket du orkar! Rätten kanske låter lite skumt, men paprika och rökt skinka i en tomatsmakande sås, men det är jättegott, jag lovar :P

Har packat matlåda på det som blev över. Har knappt fattat att jag äntligen ska få börja jobba! Dock så kommer jag jobba till 18.00, så det kan bli knepigt att skriva till bloggen de dagar jag jobbar. Men nu i början jobbar jag bara 3 dagar i veckan, så det är inte så att jag inte kommer att ha tid med er. Jag får lösa det på något vis ;)

Run if you can!
Rockbruden

Kommentarer


Kommentera inlägget här: