rockarfettvidspisen.blogg.se

Ung tjej som älskar att laga mat, baka och rocka! Welcome to the hot place I call kitchen!

Steg för steg-Marsipangrisar på 2 sätt

Kategori: Dekoration

Nu har jag lekt med marsipan igen, men det går ju att göra marsipandekorationer i sockerpasta också, om man föredrar det.
Jag börjar med att beskriva hur man gör julgrisar, som jag lärde mig göra i skolan.

Ta en klump marsipan och forma till en päron/glödlampeliknande form. Enklast blir det att rulla till en boll först och sen forma till den. Detta är kroppen på den liggande grisen


Nyp ett lätt tag i den smala delen av kroppen. Gör änden platt och stick 2 hål. Det här är trynet. Se till att inte göra hålen för långt ner, du ska skära en mun också


Skär till en mun med en kniv, men akta fingrarna! Gör även ett par rynkor på trynet.

 

Använd ett rundat föremål, i mitt fall ett så kallat dog bone-verktyg, och gör en liten grop bak på grisen, där ska knorren sättas senare. Gör även en rumpskåra.


Nu är det dags att ge grisen ett ansikte! Gör 2 hål för ögonen, och bakom ögonen gör du 2 hål till. Där ska öronen sitta. Öron gör du genom att platta till en pytteliten marsipan-kon, viker till lite lätt och sen trycker fast. Jag satte örat på en tandpetare och använde den för att trycka fast örat i gropen.


Gör en knorr och sätt fast i gropen på baken. Gör ett rött äpple och sätt i grisens mun. Om du vill kan du sätta fast svarta prickar på ögonen, så att ögonen blir mer markerade. Jag föredrar vanliga "hålögon", men gjorde svarta ögon mest för att visa hur det kan se ut. Nu gjorde jag ögonen för stora, så grisen ser nästan otäck ut ;)
 

Nu är julgrisen klar! Perfekt att ge bort i julklapp till marsipanälskaren. Jag gjorde en gris med extra stor rumpa en gång och gav till farfar i julklapp. Sen skojade jag med honom att den fick mig att tänka på honom. Ja, i den här familjen skojar vi på det viset ;)

Nästa gris är en enligt mig lite sötare nasse. Men jag gjorde klövarna för stora, så ni får göra dom lite mindre om ni tycker det ser bättre ut.

Börja med att rulla till en kropp, ett huvud och 4 kulor som ska bli klövar.


Forma till kroppen så att den blir något mer oval. Gör en liten förgjupning där huvudet ska sitta. Använd en bit spaghetti eller tandpetare och stick ner mitt i fördjupningen. Blöt med lite vatten runt tandpetaren och sätt fast huvudet. Vattnet funkar som ett limm. Sätt någonting under huvudet som stöd tills vattnet har torkat, då sitter huvudet säkert.
 

Platta lätt till kulorna till klövarna. De ska inte bli jättetunna, de ska ju synas. Skär en skåra i varje klöv.


Rulla en liten kula till trynet. sätt fast på huvudet, använd ev. lite vatten om trynet inte vill fastna. Använd något litet och spetsigt, i mitt fall en tandpetare, och gör 2 hål i trynet. Sätt fast klövarna under kroppen.


Nu börjar det likna något! Gör grisen ett par ögon och öron. Öronen gjorde jag detsamma som på julgrisen, och så ett par små, svarta ögon. Du kan ge grisen ett leende med spetsen på en sked eller kanten på en tyll. Och så en liten knorr där bak!

 
 
Klart! Söt va?

Idag är det midsommar, och man kan säga att det märks på vädret. Mulet. Jag får hoppas att det ljusnar lite ;) Grillmiddagen tänkte jag dela med mig av imorgon, men jag kan säga redan nu att det kommer bli jättegott. Och så ska jag göra en ny version av kanelpajen, som troligen kommer någon gång nästa vecka.
Men nu ska jag göra pajen, så GLAD MIDSOMMAR PÅ ER!!

Get ready for som action.
Rockbruden

Kommentarer


Kommentera inlägget här: