rockarfettvidspisen.blogg.se

Ung tjej som älskar att laga mat, baka och rocka! Welcome to the hot place I call kitchen!

Test! Arla mjukglass vanilj

Kategori: Desserter

Mjukglass är gott! Synd bara att det bara finns vanilj om man köper ute på fik.
Jag minns en gång när jag var mindre och vi var ute på semester i Järvsö på campingen. Vi åkte till en liten affär och där fanns små plastbehållare med mjukglass som man satte i en apparat tillsammans med en strut. Sen fick man dra försiktigt i en spak. Och så trycktes glassen ur platsbehållaren och ner i struten. Då tyckte jag att det var extremt roligt att dra i den spaken.
Och vilka goda smaker det fanns! Vanilj, choklad, jordgubb och så tror jag det fanns kolasmak. Numera vet jag inget ställe som har något annat än vaniljsmak på mjukglass. Verkligen synd, för jag älskade jordgubbssmaken minns jag.
Så nu är jag nyfiken på jordgubbssmaken på mjukglassmixen som arla har tagit fram. Jag vill testa den snart. Men nu har jag testat vaniljen, för grannen frostade av kylen och fick därmed låna lite plats i vår kyl under tiden och hon hade ett paket av varje smak. Vaniljen, som låg på "frukosthyllan" i kylen fick jag testa. Tackar tackar!

Att följa instruktionerna var inga problem. Bara att tippa upp smeten i en stor bunke och vispa tills den är fluffig. Sen på med lite plast och in i frysen i 3 och en halv timme. Vispa lite till, sleva eller spritsa upp i en skål och ät.
Så stod det i alla fall. Min smet fick stå lite längre, och efter halva tiden kom grannen och tipsade mig om att röra om i glassen då och då. Så jag gjorde det, då när hon sa det och när det var dags att vispa upp till mjukglass. Grannen varnade också för att smeten skulle vara hård när den var fryst, för hennes elvisp var tydligen nära att bränna sönder. Så för att undvika det rörde jag glassen någorlunda mjuk innan jag börjde vispa. Sen fick jag vispa ett tag, för först ville glassen bara bilda klumpar, men sen mjuknade den tack vare att den tinade och vispades. Sen var det bara att skopa upp i glas och ta bilder illa kvickt innan den smälte!

 
Smaken? Ja, den är ju som baken, delad.
Nä, men seriöst, farsan ratade glassen totalt, för att den var för söt. För söt var den, men inte på det goda, vaniljiga viset, utan på det sliskiga "alldeles för mycket socker"-viset. Morsan tyckte inte heller att den var en höjdare, men den gick att äta. Bröderna tyckte dock att den var god, men då äter de nästan allt i glassväg ;)
Konsistensen var ganska bra, mjuk och mysig, men glassen smälte himla fort.
Så summan av kardemumman: Hyffsad konsistens, men kunde ha smakat bättre.
Jag ger arlas mjukglass med vanilj 2 poäng av 5.

Men jag tror inte att barn skulle vara lika kräsna. Tänk om man ska bjuda på dessert som möjligen inte uppskattas av barn så kan det vara en idé att erbjuda mjukglass istället.

Men vill jag ha god mjukglass så går jag till närmaste fik som säljer mjukglass och köper där. Dyrare, men godare.

Punks not dead!
Rockbruden

Kommentarer


Kommentera inlägget här: