rockarfettvidspisen.blogg.se

Ung tjej som älskar att laga mat, baka och rocka! Welcome to the hot place I call kitchen!

Boråsbullar, en gammal favorit

Kategori: Bakverk

Morsan och min systers pappa var ute i en gammal stuga en gång, en stuga utan el och rinnande vatten. Och så kom mammas gamla granne dit. Med sig hade hon en påse med bullar, som värmdes vid öppna spisen. Det luktade bulle i stugan i flera dagar efteråt. Det e mammas bästa minne av de här bullarna
Den här bullen har länge varit mammas favorit. Min också. Busenkla att göra, går fort och så är de så goda i all sin enkelhet med vaniljfyllning. Men varför de heter Boråsbullar vet jag inte
Jag brukar göra en dubbel sats fyllning. Mycket fyllning är alltid gott!
Hur många bullar det blir beror på hur stora du gör dom.
 
150 g margarin, rumsvarmt
2 dl kall mjölk
6 dl mjöl
2 msk socker
1 paket jäst, 50 g

Blanda mjölken och jästen. Blanda ihop margarinet och mjölet. Häll i mjölken och sockret och blanda till en deg. Det blir en riktigt mjuk och kladdig deg, så idag blandade jag ihop den med elvisp och degkrokar.
Kavla ut till en lagom tunn fyrkant och skär rutor. Har du inte gjort fyllningen i förväg så lägg en bakduk över degen så att den inte torkar medan fyllningen rörs ihop

Fyllningen(enkel sats)
100 g smör, rumsvarmt
3 msk socker
3 tsk vaniljsocker(jag tog 1 tsk vaniljpulver istället och fick rejält med vaniljsmak)

Blanda ihop allt i en skål. Det blir lättast med gaffel har jag märkt.

Klicka ut fyllningen på degrutorna, ta tag i hörnen och nyp ihop till ett litet knyte. Lägg i bullformar på plåt. Låt jäsa till dubbel storlek, ungefär 25 minuter. Vrid på ugnen på 250 grader medan bullarna jäser.
Pensla med ägg(äggen var slut här hemma, så jag använde vatten) och strö på pärlsocker. Grädda mitt i ugnen 7-10 minuter. Låt svalna under duk.
 

Förstår ni nu vad jag menar med att bullarna är superenkla? ;)
Idag får vi besök, så därför bakade jag lite gottis. Från början hade jag tänkt baka en chokladkaka, med ett recept från min gammelmormor, men vi hade inga ägg hemma. Men jäst fanns! Och jag hade ju ändå lovat morsan att baka bullar inom snar framtid.

We will rock you!
Rockbruden

Kommentarer


Kommentera inlägget här: