rockarfettvidspisen.blogg.se

Ung tjej som älskar att laga mat, baka och rocka! Welcome to the hot place I call kitchen!

Bortlängtan?

Kategori: Allmänt

Man kanske kan säga att jag har det, och det börjar märkas mer och mer.
Inte så konstigt egentligen.
Jag är 19, vill visa att jag är vuxen och kan klara mig på egen hand, i ett eget hem.

Det märks att jag har "eget-hem-längtan" i med att jag ofta tittar på sidor med allt möjligt för hemmet. Allt från köksredskap till soffor. På blocket, facebook-sidor, i fysiska affärer. Överallt!
När jag o föräldrarna nyligen var och handlade såg jag en stekpanna som jag ville ha. Man behöver ju stekpannor, och att den var lila gjorde att jag bara ville ha den ännu mer.
 
Jag väntar fortfarande på besked från morsans kompis, som kan tänka sig hyra ut sin lägenhet till mig i andra hand. Jag håller verkligen tummarna att jag får den. Blir den min har jag ett eget hem i slutet av juni, eller början av juli, någonstans där.
Läget är kanske inte helt 100 som jag vill ha, men det finns ändå fördelar med det. Jag behöver inte ta bussen ner till stan, jag kan gå ner dit. Det är nära till bussen och jag kan gå till affären, även om det blir en skaplig promenad om jag ska veckohandla på Ica Kvantum. Lite mindre butiker finns i närheten, ifall jag bara behöver köpa mjölk eller nåt sånt.
Kruxet är att det blir längre till föräldrarna, men inte så farligt. Och så är det lite längre till affären än om jag hade bott i det område jag drömmer om. Men det är inte så blodigt det heller. Det är mest bara små irritationsmoment.

Jag vet inte hur lägenheten ser ut, men den är tydligen ganska stor med ett riktigt kök. Det är något som jag verkligen vill ha, ett riktigt kök! Och jag antar att ni förstår varför ;) Arbetsyta vill man ha en del av om man bakar och älskar att laga mat

En del saker som kan behövas i ett hem har jag redan. En säng att sova i, en byrå att ha mina kläder i, tallrikar att äta maten på...
Men de 2 viktigaste sakerna har jag inte: Kastruller/stekpannor och ett helt knivset. Jag fick farsans gamla knivar när vi städade i kökslådorna, en allround kniv och 2 brödknivar. Det är inte mycket att komma med, men det är i alla fall något.
Så stekpannor och kastruller, plus en lite mindre kniv för grönsaker och andra mindre saker är det jag behöver för att ha en bra grund. Men kastruller finns billigt på Rusta, så det är ingen fara.
 
Sen har jag börjat tänka ut vilka färger jag vill ha i varje rum. Jag har fått för mig att jag vill ha svart, vitt och rött i köket. Jag gillar rött, så varför inte ha det i det rum där jag ska göra det jag älskar att göra, laga mat och baka?
Det kombinerade vardagsrummet och sovrummet hoppas jag kommer ha en alkov, då är det lätt att skärma av säng med ett draperi.
Jag har många funderingar och tankar kring lägenheten, trots att det inte är helt säkert att jag får den ens. Okej att chansen är god, men inte helt 100. Men har man goda chanser så hoppas man ju mycket, och det kan jag inte rå för ;)

 
Bild lånad av retevo.se
 
Ett sånt här knivställ vill jag ha! Det är en rolig detalj i köket, plus att jag har läst att knivarna som medföljer är riktigt bra.
 
Nu ska jag googla runt och klura ut hur jag kan göra för att sätta in fina smileys på bloggen och inte bara tecknen för smileys. Och sen, vad jag tycker är fint kanske ni rynkar på näsan åt, vem vet ;)

P.s. Det jag tänkte laga till middag imorgon blir inte av. Farsan har bestämt att han ska grilla imorgon. Vi ska testa en bbq-sås som vi aldrig ätit förut, så det blir spännande i alla fall. d.s.

If you play with fire, you're gonna get burned!
Rockbruden

Kommentarer


Kommentera inlägget här: