rockarfettvidspisen.blogg.se

Ung tjej som älskar att laga mat, baka och rocka! Welcome to the hot place I call kitchen!

Bröd som smakar öl?

Kategori: Bröd

För ett tag sen var farsan på en ölbryggningskurs som hölls av Jädraöl, ett litet bryggeri i Jädraås, men kursen hölls i Ockelbo. Jag själv tycker inte om öl, eller rättare sagt, jag har aldrig smakat på en öl som jag har gillat. Men jag gillar Jädraöls slogan: Jädra gott öl helt enkelt. Passande ;)
Men hur som helst, han kom hem och var jättenöjd med vad han hade fått göra den dagen. Han hade med sig en påse med det som silas bort innan ölen lagras, sånt som korn och gud vet vad. Tydligen skulle det gå att baka gott bröd på.
Spännande att prova, så nu har jag bakat ett par limpor efter bondbrödsreceptet som jag alltid använder som grund om jag vill experimentera. Jag var försiktig med mjölet, för jag visste inte hur kornblandningen påverkade degen.
 
 
25g jäst
5 dl degvätska
2 dl kornblandning från öltillverkning
14-15 dl vetemjöl (känn noga på degen)
Några nypor salt
Brödkryddor, färdiga på påse eller hela, stötta med mortel. Jag tog en halv tsk av både anis och kummin och stötte till pulver med saltet.
1 msk sirap. Jag hade brödsirap i hopp om att få ett mustigt bröd.
 
 
Jag blandade degen som vanligt, ljummen vätska med jäst, salt och kryddor. I med kornmixen och så i med vetemjölet lite i taget tills degen känns bra. Lät den gå i maskinen tills den var elastisk och fin, jäsa 1 timme, alltid under duk, slog upp 2 ovala limpor, lät jäsa 30 minuter till och så in i ugnen på 200 grader i ungefär 20 minuter.
Snurra en bakduk runt varje bröd och lät det svalna.
 
 
Brödet blev lite platt, men smaken var okej. Det smakade ganska "vanligt", men kornblandningen gav brödet lite attityd, lite att tugga på. Göttan!
Jag har bestämt mig för att leta efter ett nytt grundrecept på bröd. Okej att det jag har använt mig av ett tag har blivit bra ibland, men lika många gånger har det blivit dåligt. Så jag tänker leta upp ett nytt recept och hoppas att de färdiga bröden blir bättre med ett nytt recept. När jag har använt rågsikt eller rågmjöl i det gamla recepten har resultatet blivit lite mer kompakt än om jag hade använt bara vetemjöl. Men det är för att vetemjöl har bäst bakegenskaper, det tar lättare åt sig vätska, bildar gluten och blir lättare elastisk än med rågmjöl. För att åtgärda det tänkte jag se om lite mer jäst i degen kan ordna saken.

Idag har vi ätit pannkakor här hemma, och eftersom jag redan har delat med mig av det receptet så tänker jag slänga in ett inlägg om hur man gör marsipanrosor lite senare idag! Men för tillfället tänker jag mumsa godis(ja, det är ju fredag!) och tänka ut vad jag vill baka i helgen!

Metal on!
Rockbruden

Kommentarer


Kommentera inlägget här: