rockarfettvidspisen.blogg.se

Ung tjej som älskar att laga mat, baka och rocka! Welcome to the hot place I call kitchen!

Dubbelchokladiga tigermuffins

Kategori: Bakverk

Kalasgoda! Jag har gjort dom flera gånger, och de strykande åtgång. Men jag har inte gjort dom på ett tag, bilden e gammal. Det finns inget mjöl hemma, så jag kan inte baka något.

Receptet ger ungefär 12 muffins
 
100 g smör, smält
2 ägg
2 dl socker
3 dl mjöl
2 tsk bakpulver
2 tsk vaniljsocker
1 dl mjölk
2-3 tsk kakao, beroende på din egen smak
100-150 g mörk choklad, grovhackad
100-150 g vit choklad, grovhackad

Bränn på ugnen på 200 grader.
Vispa ägg och socker. Blanda ihop mjölet, bakpulvret och vaniljsockret och häll ner det i äggsmeten och rör slätt. Blanda ner det smälta smöret och sist mjölken.
Häll hälften av smeten i en annan skål och blanda ner kakaon och den mörka chokladen. I den ljusa smeten vänder du ner den vita chokladen.
Klicka ut båda smeterna i muffinsformar, både lite mörk och lite ljus i varje form. Släng in i ugnen i ungefär en kvart!
 

På bilden har jag använt zebra-mönstrade formar. Jag fick dom av min syster. Liknande finns att köpa på nätet. Leta även på marknader nu i sommar.
Jag jar en massa formar i olika storlekar och mönster och färger. Jag har militärmönstrade, zebrarandiga i svart och grönt, rosa med stora, gula blommor på, svarta med spiraler på, prickiga... Ja, min samling är stor, en av mina laster ;)

The fire burns forever
Rockbruden

Kommentarer


Kommentera inlägget här: