rockarfettvidspisen.blogg.se

Ung tjej som älskar att laga mat, baka och rocka! Welcome to the hot place I call kitchen!

En jäkligt bra dag helt enkelt!

Kategori: Allmänt

Jag har en bra dag idag!
Kalasfint väder, 19 grader i skuggan. Jag har varit på en arbetsintervju som gick jättebra, känns underbart. Riktigt trevlig arbetsgivare och mysigt ställe.
Jag promenerade från stan och hem, jättemysigt!
Och när jag kommer hem väntar ett kuvert från farbror, som hade en kompis som skulle intervjua Doro Pesch, en kvinnlig hårdrockare med en riktigt härlig sångröst. Farbrors kompis skakade fram autograf till mig från Doro :) Me happy!
Efter att ha bytt kläder(Ja, jag var ju svettig efter promenaden) så satte jag mig i hammocken med ett glas hallonsaft och sockerdricka(Dagens tips! Riktigt uppfriskande. Ta vanligt kolsyrat vatten om du vill ha en mindre söt variant. Späd med saften tills det smakar lagom). Vad jag njöt!
 
Idag blev det ris och stekt kassler med bea och ananasringar på burk!
Skulle ha bakat tekakor, men det får bli imorgon istället.
Nu till sommaren tänkte jag lägga till en dryck-kategori. Alltid bra att titta i om man är sugen på en god törstsläckare, o inte bara vanligt vatten.

Numera äger vi för övrigt en Peugeot, våran gamla Chrysler går inte längre att lita på, med alla fel den har. Så vi bytte ut Roger Chrysler mot Rock-Olga Pärså, haha! Vi insisterar på att bilen ska ha ett namn, och morsan bestämde att det fick bli en Rock-Olga. Låter roligt det!

Snart tänkte jag lägga upp recept på den bästa tårtan jag vet. Enkel, men så svinaktigt god att man kan föräta sig på den. Dock kommer ni få en gammal bild, om inte jag gör tårtan väldigt snart, vilket jag inte tror jag kommer göra. Men ska jag baka tårta till fikat så brukar det bli den här. Den är ett säkert kort! Håll utkik!

Nu när våren är här på riktigt, eller, det e ju rena rama sommaren redan nu, men nu när det är varmt så grönskar och blommar det för fullt! Morsan sådde vitlök i höstas, och nu har vi små plantor som förhoppningsvis ger god lök senare i sommar. Träden i våran lilla trädgård kommer snart bli gröna och få blommor, och så småning om frukt. Detsamma alla små buskar. Smultron... Mmmm.
Förutom den frukt som kommer finnas i våran trädgård, så har ena grannen ett stort äppelträd, så jag kan troligen få lite av honom om jag erbjuder en äppelpaj som tack. Av mormor och morfar kanske jag kan få körsbär och rabarber om jag ber snällt. I skogen en bit bort växer både hallon och blåbär. Utanför tvättstugan finns det vinbärsbuskar som alla får plocka av.
Så det finns en del att göra när bären mognar ;) Plocka, rensa, baka, safta, sylta... Tur att vi har värsta feting-frysboxen i boden, så vi har gott om plats för allt. Pajer, kakor, hela bär... Förhoppningsvis blir det mycket sådant i sommar.

Imorgon måste vi äta något med potatis, och jag har ett recept som ni kommer gilla ;)
 
När pappa kom hem hade något spännande med sig. Nämnligen salt- och pepparkvarnar. I Pepparkvarnen var det inte bara svartpeppar, utan en blandning av svart-, vit-, grön- och rosépeppar. DET vill jag testa att krydda fläskkotletter med. Eller veva i såsen, så att man får en riktig pepparsås med en massa olika nyanser av peppar. I saltkvarnen var det halvssalt.



Snygga prylar :)

När morsan och farsan har druckit kaffe ska vi iväg och handla lite. Första turen i nya (eller bättre begagnade) bilen :)
 
I got you under my wheels!
Rockbruden

Kommentarer


Kommentera inlägget här: