rockarfettvidspisen.blogg.se

Ung tjej som älskar att laga mat, baka och rocka! Welcome to the hot place I call kitchen!

Enkel lördagslyx

Kategori: Risrätter

Fläskfilé, en burk Uncle Bens Sweet & Sour Ananas och ris.
Det är allt som behövs för att skapa en av mina favoriter, men som farsan inte gillar. Men han äter inte hemma idag, så då pssar jag på att laga mat han inte gillar. Smart va? ;)

Det svårste(eller rättare sagt segaste) momentet i det här är att putsa filén. Sen är det bara att skära köttet i lagom stora bitar, bryna i omgångar och slå på såsen. Låt puttra lite på svag värme, klart!
 
Sen vill jag ge ett tips vad gäller att koka ris.
1 del ris, 2 delar vatten, lite salt. Rör ihop allt i kastrull, låt vattnet koka upp och vrid sen ner plattan till låg värme. Sen kan det stå där och puttra tills det är klart, ungefär 20 minuter för 8 dl vatten och 4 dl ris. Bekvämare sätt att koka ris på får man leta efter!

När jag skulle putsa filén så kom jag inte att tänka på att tidigare den dagen hade jag rivit bort lite löst skinn, så pass att jag hade fått en öm punkt, förstår ni vad jag menar? När den råa köttsaften kom åt "såret" sved det till. Och jag överreagerade lite, sa aj flera gånger och stackars morsan var rädd att jag hade skurit mig.
Jag sköljde av handen och satte på mig en plasthandske och fortsatte. Ett litet sår stoppar inte mig!
 
 
Mumsigt!

Jag har hittat ett nytt recept på bröd som verkar pålitligt, så det tänkte jag testa så snart som möjligt. Och jag måste även modellera en ny nallebjörn i marsipan, eftersom den jag gjorde för några dagar sen såg ut som jag vet inte vad, haha.
 
Men just nu ska jag säcka ihop framför en bra film, äta godis och glass, Ben & Jerrys Core Blondie Brownie. Core-glassarna består av 2 olika sorters glass och en kärna av något gott. I just Blondie Brownie är det chokladglass med browniebitar, vaniljglass med blondiebitar(blondie är som en vit brownie) och så i mitten finns det en kärna av kolasås.
Andra Core-glassar är Dough-ble Whammy(vaniljglass med kakadegsbitar och chokladglass med chokladbitar, chokladfudge-kärna), Karamel Sutra(chokladglass med chokladbitar, kolaglass och kolasås-kärna) och Peanut Butter me up(jordnötsglass med chokladöverdragna bitar jordnötssmör och vaniljglass med hallonsylt-kärna).
Den sistnämnda låter inte så god, men då gillar inte jag jordnötsmör eller jordnötter över huvud taget. Men resten av core-glassarna kan jag tänka mig smaka på. Och de "vanilga" B&J-glassarna också förstås, så längde det inte är nötter i, för nötter är inte min favorit ;) Jag hade velat testa Raspberry Bohemian, men den slutade tillverkas innan jag hann smaka :( Tur att man kan googla fram vad det var i den så att man kan försöka göra sin egen variant! Kanske ska skriva ett inlägg där jag betygsätter de glassarna jag hittills har smakat? Skulle ni vara intresserade av det?
 
Let the hammer fall!
Rockbruden

Kommentarer


Kommentera inlägget här: