rockarfettvidspisen.blogg.se

Ung tjej som älskar att laga mat, baka och rocka! Welcome to the hot place I call kitchen!

Fläskiga kotletter!

Kategori: Grillat

Som har fått bada i smaskig marinad ett par timmar! Och så grillar man det och käkar med pommes! Vilken söndagsmiddag!


Så saftigt att det dryper köttsaft om det. Och så lagom salta pommes stripes till. Och så den där pulverbean som rörs ihop med creme fraice (som jag tänker kalla grillbea, för den smakar inte tillräckligt mycket bearnaise för att få kallas bea enligt mig, men den är ändå god till grillat, grillbea!) Om inte farsan gör om det här så får han stryk! ;)
Marinaden är en blandning av bbq-såsen vi testade tidigare i veckan, en skvätt överbliven grillolja(vet inte vilken, men det var vitlökssmak på den!), salt och peppar. Kruxet är att farsan inte hade koll på hur mycket av varje han hade i. Han och jag är såna, fast just för att jag bloggar försöker jag ha en aning om hur mycket av varje jag har i, så att ni också har chansen att testa.

Ett tips: skär inte bort allt fett på köttet innan ni tillagar det. För fett gör köttet saftigt! Skär istället av det när du ska äta, om du nu inte vill äta fettet såklart :) Fläskkotletter har en liten fettrand som man ska skära några skåror i innan man tillagar det. Varför?
För att fettet liksom drar ihop sig mer än vad köttet gör, och då formas köttet om och blir en liten skål! Det kan se kul ut, men blir det så så blir inte köttet jämnt tillagat.
Så kött med fettrand ska skåras! Inte längs med randen, utan tvärs igenom den.

Nu ska jag spåna lite på ett nytt inlägg om vad man kan göra med olika matrester. Och smälta maten innan jag går kvällis med ena vovven.

Can't resist a touch of evil
Rockbruden

Kommentarer


Kommentera inlägget här: