rockarfettvidspisen.blogg.se

Ung tjej som älskar att laga mat, baka och rocka! Welcome to the hot place I call kitchen!

Flätat bröd- Steg för steg

Kategori: Bröd

Det är vad jag ska visa er idag! Hur man göra en fin fyr-fläta av degen. Anledningen till att det kallas fyr-fläta är ju såklart för att man jobbar med 2 längder=4 ändar!

Gör först en valfri limpdeg, jag använde mig av grundreceptet och gjorde ett vanligt vitt bröd, som ska ätas till dagens soppa. Du kan ta vilken sorts limpa som helst, bara degen är ganska fast och inte kladdig. När degen är klar, låt jäsa enligt det recept du använder.

Istället för att slå upp 2 vanliga limpor, så dela hela degen i 4 delar. Rulla till fina, släta bollar. Lägg 2 åt sidan, gärna med bakduk över så att degen inte torkar.
Rulla ut de 2 första bollarna till lika långa längder, ungefär 55-60 cm långa. Mät ut mitten på varje längd och markera genom att platta till lätt med fingrarna. Lägg deglängderna på bakbordet som ett kors




Nu har du alltså 2 längder korsade. Ta de 2 ändar på undre längden och korsa dom.


Ta sen den andra längdens ändar och korsa.


Fortsätta korsa på samma sätt tills hela längden gått åt. Nyp ihop alla 4 ändar i slutet och vik in under brödet, så slipper man se fula skarvar. Lägg på plåt och dra ev. lätt i flätan om du vill ha en längre, något smalare fläta.


Gör precis samma sak med de 2 andra degbollarna, så har du 2 fina bröd som får jäsa enligt receptet du använder innan de kastas in i ugnen på det gradantal som ditt recept säger, bara att grädda som vanliga limpor.


Ser ni också att det vänstra brödet nästan ser lite sprucket ut till skillnad från det vänstra? Jag har kommit på varför det blev så! Jag hade arbetat degen när jag delade den och rullade bollar, och lät inte degen vila. Degen vill vila i en minut eller två, så att spänningarna släpper. Då blir degen lite lättare att hålla på med, drar inte ihop sig lika mycket och blir slätare, som det till höger. Degen till det högra brödet fick ju vila medan jag flätade det första.
Och dra inte i ändarna! Då blir längderna längre och smalare, och då blir brödet smalare i ena änden och tjockare i andra. Fint? Inte direkt...



Vackert va? Om du vill så kan du ju pensla brödet med ägg eller vatten och strö på lite vallmo- eller sesamfrön. Eller solroskärnor om du tycker det är gott. Eller pumpafrön... Välj själv. Men eftersom mina bröder är så kinkiga så skippar jag frön på brödet, även om jag själv tycker att det är gott. Mörka vallmofrön på ett ljus bröd blir så fint och gott.
Det blev ett snabbt och gott mellanmål!



Snart ska jag laga middag! En god, enkel soppa som passar speciellt mulna dagar, som idag. Det är inte direkt kallt, men det ser ut som att det ska börja regna här i Gävle. Så det ska bli gott med en mustig, het soppa med nybakat bröd. Receptet kommer senare idag, så håll utkik!

A metalheart is hard to tear apart
Rockbruden

Kommentarer


Kommentera inlägget här: