rockarfettvidspisen.blogg.se

Ung tjej som älskar att laga mat, baka och rocka! Welcome to the hot place I call kitchen!

Goda revben?

Kategori: Grillat

Idag grillades det igen. Förutom en fläskfile med flingsalt och peppar på så hade pappa köpt revbensspjäll, Icas baby back ribs med whiskymarinad. Spännande att prova.

 
Till köttet blev det potatiskroketter och kall bea. Den bea-såsen vi äter är Erik Lallerstedts sås. Av de kalla bea-såserna vi har smakat är det Eriks som är godast enligt mig och mina föräldrar. Någon gång nu i sommar tänker jag testa att laga en egen kall bea, mest för att se hur svårt/lätt det kan vara och hur god den blir. Det är inte bara att vispa ihop en vanlig bea och låta den kallna, en riktig kall bea är i grunden en majonäsbaserad sås. De flesta kalla såser är majonäsbaserad.


Revbensspjäll finns det inte så mycket kött på, därför blev det lite fläskfilé också.


Och så lite sås och kroketter till det! Asgott!!

Men hur smakade de färdigkryddade revbenen? Njae, ingen jättehit. Både jag o farsan hade kunnat göra godare revbensspjäll.
 
Nu är jag mätt! När magen har lugnat sig så tänkte jag leka lite med marsipan, testa att modellera lite olika figurer och ta en himla massa bilder! Jag planerar att göra rosor, en nallebjörn och en dödskalle! Jag kanske kommer på nåt annat roligt att forma fram.
Finns det något som ni skulle vilja ha beskrivning på?
 
It's never too late!
Rockbruden

Kommentarer

  • Tilda säger:

    Visa gärna hur du göra rosor steg för steg och olika figurer!
    Jag håller själv på med sånt, men är nybörjare så ge gärna lite tips. :)

    Svar: Jag tänkte lägga ut inlägget med rosorna någon gång nu i helgen.Finns det någon speciell figur, förutom dom jag nämnde, som du vill se? :)
    Rockbrud

    2013-05-02 | 18:20:08

Kommentera inlägget här: