rockarfettvidspisen.blogg.se

Ung tjej som älskar att laga mat, baka och rocka! Welcome to the hot place I call kitchen!

Grillad fläskfilé med amerikansk bbq-sås

Kategori: Grillat

Vi har testat en bbq-sås! For the first time ever...
Märket är Sweet Baby Ray's som finns i flera smaker, vi tog Sweet Vidalia Onion. Vidalia-lök är tydligen en ganska söt lök, så det var spännande att prova.
De här såserna är tydligen mångsidiga. Man kan marinera i dom, använda som glaze och som sås vid sidan av på tallriken.


Det farsan gjorde var att först och främst putsa köttet(För vem vill ha senigt kött? Usch!) och sen helgrillade han köttet och penslade på såsen.

 
Och sen skulle han krydda med kryddorna han tog hem igår, de snygga kryddkvarnarna med 4-peppar och havssalt. Bara det att kvarnen med peppar ville inte mala... Saltkvarnen funkade finfint, men inte pepparkvarnen. Mutter mutter. Bara att lämna tillbaka den och få en ny nästa gång han drar till affären. Så istället för pepparmixen så blev det finmalen vitpeppar.
 
Till det blev det någon sorts potatishalvor med havssalt och peppar som vi hittade i frysdisken igår. Spännande! Och gotteligott! Lagom mycket peppar och salt.


Om bbq-såsen var god?
När jag smakade en klick på fingret tyckte jag att det smakade lite ketchup-aktigt, fast med kraftigare, mer "vuxen" tomatsmak, lite som en blandning av ketchup och tomatpuré. Men skam den som fördömer! Jag vet att smaker blir helt annorunda när det blir varmt, så en chans till skulle såsen få!
Jag hade goda förhoppningar när jag smakade på det färdiga köttet. Jag skar en bit, stoppade den i munnen, började tugga...
Tomat!
Det var det jag kände. Det värsta av ketchup-känslan hade försvunnit, men det känns ändå som att man hade kunnat göra något som smakar likadant med lite tomatpuré och kryddor.
Så det var ingen höjdare. I alla fall inte som den här sorten. Krydda upp den kan man säkert göra, kanske ha i en marinad med en massa annat gott. Eller krydda, låta dra och använda som glaze.
Så även om såsen inte var någon hit i sig kan man säkert göra en del roligt med den i alla fall! Med lite fantasi så går det ;)

The fire burns forever!
Rockbruden

Kommentarer


Kommentera inlägget här: