rockarfettvidspisen.blogg.se

Ung tjej som älskar att laga mat, baka och rocka! Welcome to the hot place I call kitchen!

Jag tänker på en grönsak...

Kategori: Allmänt

...en som det finns lite olika varianter på. Lite olika färger och smaker. Gissa vad!

Har ni klurat ut det? Inte? En till ledtråd då! De är väldigt vanliga i matlagning och är ofta väldigt billiga.
Ringer det några klockor än? Nähä? En till då! En grönsak med flera lager. Den kan både stekas, kokas och friteras och bli god.
Nu då? Okej, en sista ledtråd då. När man skalar dom avger dom en gas som ofta får folk att gråta.
Har ni listat ut det nu?


Japp, jag pratar om lök! Något som jag alltid tar för givet att det finns i kylen. Något som man alltid kan använda om man vill ha något mer. Något som är en självklar smaksättare i såser och grytor, och ändå kan vara gott som skräpmat, när den är friterad.

Lök är så gott! Den som används ofta här hemma är den klassiska gula löken. Sen kommer vitlök. Och purjolök. Och sist kommer rödlöken.
Jag vill gärna använda lite mer rödlök i min mat. Den har finare färg än den gula, och är lite mildare i smaken för den som föredrar det.
Jag lagar inte mat med purjolök, men pappa gör det. Jag brukar peta bort de största bitarna. Smaken av purjolök har jag inget emot, men jag gillar inte att den kan gnissla mot tänderna när man tuggar. Jag tycker det är otäckt.
Men ska jag nämna min favoritlök så kniper vitlöken den platsen! Vitlök är så himla gott. Jag älskar att krydda allt från pastasåser till dipper med vitlök. Och då använder jag inte bara en vitlöksklyfta, sådär rätt upp och ner. Jan kan använda färskost med vitlökssmak. Eller vitlökspulver. Yummie!

Gul lök har jag i mycket av det jag lagar. Såser, grytor, soppor, gratänger. Och dagens middag som bestod av enkel pastasås med bacon, lök, matgrädde och ost... Gul lök är god, mångsidig och billig. Den är väldigt nyttig också! Men nyttig är alla grönsaker, även all form av lök ;)

Det finns små lökar, som charlottenlök, knipplök, syltlök och silverlök. De kan också hackas och användas i som vanlig lök, men man ska även kunna helsteka och lägga in dom. Men jag har inte testat, så jag vet inte.

Så, jag är inte så glad i purjolök, men älskar vitlök och gul lök. Utan de 2 skulle jag inte klara mig i köket.
Gillar du lök? Och hur ofta använder du det?

So far, so good, so what?
Rockbruden

Kommentarer


Kommentera inlägget här: