rockarfettvidspisen.blogg.se

Ung tjej som älskar att laga mat, baka och rocka! Welcome to the hot place I call kitchen!

Kasslergryta som inte ska smaksättas med sweet chili!

Kategori: Grytor och soppor

Vi hade en stor bit kassler i frysen, så då tänkte jag att jag gör väl en kasslergryta med ris! Och gjorde misstaget att ha i lite sweet chilisås. Smaken blev riktigt konstig! Tack och lov hade jag i ganska lite, så efter lite andra kryddor och spä gryta med mjölk så blev den skapligt god. Och sen så hade jag ingen matgrädde, så jag fick använda mjölk, så den blev ganska blaskig, trots att jag redde den. Inte direkt det bästa jag har gjort, men absolut inte det sämsta! Men för att ni ska slippa de fallgropar jag trillade i så modifierar jag receptet lite och hoppas ni får bättre gryta än vad jag fick.
Det blir väldigt mycket gryta, så halvera om du vill eller gör en stor sats och frys in.

800g kassler
2 små röda lökar, eller 1 stor
1 liten burk champinjoner+spad
2.5-3 dl matgrädde
2-3 msk ketchup
Mjölk
Svartpeppar
Ev. lite salt, men smaka på grytan innan du har i det! Kasslern kan ge sälta så att det räcker
Ev. lite mjöl att strö på kasslern när den är i pannan, då behöver du inte reda grytan lika mycket senare

Hacka löken och skär kasslern i fina kuber. Öppna svampburken och klipp svampen i mindre bitar.
Fräs löken tills den har fått lite färg. Släng ner kassern, dra ner på värmen och låt steka på en liten stund, bara så att det bli varmt. I med svamp och spad och matgrädden. Fyll sen på med mjölk tills du får så mycket sås som du vill ha.
Låt puttra upp och smaka. Är det salt? Tänkte väl det. Men sälta kan man lindra genom att ha i något sött, och i det här fallet är det ketchup! Så ha i ketchup och peppar och puttra en kort stund och smaka. Bättre? Ha i mer ketchup om du vill, kanske mer peppar om du vill ha det.
Red grytan med den redning du föredrar att använda.
Servera med ris.

Idag är jag trött, så det blev ingen matbild. Men jag kan avslöja att jag vill lära mina bröder (ena 17 år och den andra 14 år)hur man lagar enkel vardagsmat. Ja, de har ju gått hemkunskap, men de har knappt lagat något här hemma. Och jag hoppas ju på att flytta snart, och morsan avskyr att laga mat, så då kommer bröderna få hjälpa till med maten när farsan jobbar.

Istället för en matbild så bjuder jag på en "blombild" på den roliga lilla växten som jag kallar för kaktus, bara för att den har små taggar på bladen. De syns inte på bilden, för det blev nåt knas när jag lade in den på datorn och sen bland bildarkivet, så den blev suddig. Men den har tjocka blad med små taggar på, riktigt charmig.
 

Den här filuren bor på min fönsterbräda och varje gång jag sätter mig på stolen vid datorn så ser jag den, för mitt skrivbord står precis framför fönstret.

I wish I had your angel tonight
Rockbruden

Kommentarer


Kommentera inlägget här: