rockarfettvidspisen.blogg.se

Ung tjej som älskar att laga mat, baka och rocka! Welcome to the hot place I call kitchen!

Maffig kladdkaka

Kategori: Desserter

Senast jag bakade kladdkaka använde jag ett recept av Mia Öhrn. Riktigt maffig och god kaka. Ett recept som jag kommer använda fler gånger framöver, även idag. Det receptet hittade jag i ett nummer av baktidningen Hembakat, första numret 2010.
Kladdkakor brukar bli godare om de har fått stå i kylen en stund när de har svalnat, får så stabbar kladdet till sig och blir mindre rinnig och mer krämig. Men om man föredrar rinniga kladdkakor, eller inte orkar vänta på att frossa i kladd och choklad, kan man äta dom när de har svalnat tillräckligt. Hur mycket tillräckligt är får du själv bestämma.
En annan kladdkaka som är jävligt god är baileyskladdkaka, men det är en annan historia, för idag blir det mer basic ;)

150g smör
3 ägg
3 dl socker
3.5 dl mjöl
1 dl kakao (låter kanske mycket, men det är rätt)
1 krm salt (förhöjer smaker även i bakverk!

Bränn på ugnen på 200 grader. Klä en form, ungefär 22 cm i diameter, med plåtpapper.
Smält smöret. Vispa lätt ihop ägg och socker, ner med smöret.
Blanda resten av ingredienserna och blanda ner i den blöta smeten.
Häll ner smeten i formen och grädda ungefär 12 minuter, i nedre delen av ugnen. Medan kakan gräddas kan du ta en tesked och skrapa ur bunken på de små resterna av smet och mumsa på.

Ät direkt eller låt svalna och ställ i kylen. Vi ska äta kladdkakan till efterrätt idag med grädden som blev över från våffelmiddagen igår.
Och eftersom vi alltså inte äter nu så blir det nog ingen snygg, frestande bit på kakan förrän efter maten. Istället lånar jag en bild från cdon.com, ett av ställena där man kan köpa den här boken Fler kladdkakor som tydligen ska innehålla bland annat det här receptet. Och jag som älskar kladdkaka känner ett ha-begär när jag ser boken.

 
Och om man ska ha efterrätt måste man ju såklart äta middag först! Farsan tänker laga till en fläskfilégryta idag, smarrigt :D

All hail the metalgods!
Rockbruden

Kommentarer


Kommentera inlägget här: