rockarfettvidspisen.blogg.se

Ung tjej som älskar att laga mat, baka och rocka! Welcome to the hot place I call kitchen!

Mjuksega klassiker!

Kategori: Kakor

Klassiska sirapskakor är så jäkla gott! Mjuksega, söta och busenkla att göra. Bara att göra degen, rulla till långa korvar och grädda. Snittkakor är väldigt effektivt om man vill slippa kladda för mycket med deg men ändå vill ha goda, hemgjorda kakor.
Jag testade att krydda en fjärdedel av degen med kanel, för jag tyckte att det verkade gott. Hur det blev? Läs vidare så får du veta :)

ca 50 kakor, beroende på hur breda/smala du snittar dom
 
200 g smör, mjukt
1.75 dl socker
1 msk sirap
2 msk vaniljsocker
5 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver

Bränn på ugnen på 175 grader
Blanda vaniljsocker, bakpulver och mjöl i en skål.
Rör(inte vispa!) ihop smör, socker och sirap poröst, enklast med degkrokar med elvispen. Blanda sen ner mjölblandningen och arbeta ihop en deg.
Dela i 4 delar, rulla till korvar(eller rulla och rulla... jag fick platta till, vända så att degen stod på kortsidan, platta till igen och vända tills de var långa nog), knappt lika långa som plåten. Lägg korvarna på plåt, 2 på varje, med papper under.
Grädda ungefär 15 minuter mitt i ugnen. Använd sen något någorlunda vasst verktyg och skär snedda bitar av de varma kaklängderna. Jag använder ett så kallat skrapkort när jag skär kakorna i bitar, men jag tror ni förstår bättre om jag säger degskrapa istället ;) Bageritermer kan vara lite knepiga att förstå sig på.


I en av de här deglängderna hade jag i en halv tsk kanel innan jag rullade ut och gräddade. Jättegott, det blev lite tvist på kakorna! "Smakpanelen", det vill säga morsan och hennes väninna, gillade också kakorna, både de med och utan kanel. Nästa gång ska jag nog smaksätta mer av degen med kanel, för det var en höjdare!

Receptet kommer från en bakbok som verkar riktigt gammal, med tanke på att den är sliten, nedfläckad och så är det nedkluddade anteckningar och justeringar i recepten. I boken så finns ett recept på mintt favoritbröd som farsan alltid bakar till jul, nämnligen grötbröd. Ja, det låter lite konstigt, men det är verkligen jättegott även om det är havregrynsgröt i degen. Men det är ett julbröd, så receptet på det får ni först till juletider ;)
 
 
Som sagt, lite sliten. Men en jättebra bok om man känner för att baka lite mer klassiska bakverk. Om den här boken fortfarande finns att köpa har jag ingen aning om, men något liknande lär väl finnas?

Metal on!
Rockbruden

Kommentarer


Kommentera inlägget här: