rockarfettvidspisen.blogg.se

Ung tjej som älskar att laga mat, baka och rocka! Welcome to the hot place I call kitchen!

Mumsig köttfärssås

Kategori: Pasta

Den här gången blev köttfärssåsen kalasgod! Såsen blev godare i med att jag hade i matgrädde istället för vatten som jag vanligen har. Matgrädde, en skvätt vatten och så mjölk för att spä ut den.
Morsan slängde i sig maten fortare än kvickt. Inte enbart för att det var gott, hon är uppriven eftersom en 10 veckor gammal valp är försvunnen. Hon och kusinen har varut ute och letat efter den, och morsan tänker gå ut och leta igen och jag tänker följa med!
Men nu till maten!

700 g köttfärs
1 gul lök
2.5 dl matgrädde
2-3 msk tomatpuré
2-3 msk tomat- och chilisås
1 buljongtärning italienska örter
En liten skvätt köttfond (eller en halv tärning köttbuljong. det ger fylligare och mustigare smak)
2-3 dl mjölk
Peppar
Soja
Paprikapulver

Hacka och fräs löken(jag finhackade noga den här gången. Kusinen gillar inte stora lökbitar)
Släng ner köttfärsen och bryn. Häll i matgrädden, häll lite vatten i förpackningen, skaka runt och häll i såsen. Rör runt. I med mjölken, så mycket som krävs för att få så mycket sås du vill ha.
Ha i tomatpurén och chilisåsen och rör. I med buljongtärningen och fonden. Skvätta i lite soja. Smaka av med peppar och paprikapulver. Låt såsen puttra upp och smaka. Något som saknas? Ha i det i så fall. Blir såsen klar innan pastan är det så vrid ner till lägsta temperaturen på spisen och lägg på locket.
Ät med spaghetti. Eller nån annan pasta du gillar.


Och så lite ketchup på! Gottigott
 

Idag lyssnade jag på lite blandade rockklassiker när jag fixade käk. Jag nynnade med och dansade fånigt till allt från W.A.S.P I wanna be somebody till Black Sabbath Iron man. Härligt!

Nu är det dags att börja förbereda sig för valpsökandet. Jag hoppas vi hittar den och att den är välbehållen. För er som bor i Gävle och också vill leta: Valpen försvann från Alderholmen i fredags. En 10 veckor gammal, liten och luddig. Brun. Ras vet jag inte, men det är en liten hundras.

Rock on
Rockbruden

Kommentarer


Kommentera inlägget här: