rockarfettvidspisen.blogg.se

Ung tjej som älskar att laga mat, baka och rocka! Welcome to the hot place I call kitchen!

Nalle och skalle- Steg för steg

Kategori: Dekoration

Ja, jag vet att dödskallar inte är blå, men jag ville inte färga marsipan enbart för att modellera och sen knöla ihop igen. Jag modellerade för att ge er beskrivningarna. Men håll med om att det är lite roligt med en blå dödskalle ;) en ufo-skalle!

Jag börjar med skallen, den var lättast och gick fortast att göra. För att göra ögonhålor använde jag marsipanverktyg som jag fått i födelsedagspresent, men har du inget sånt så testa att använda ett knappnålshuvud eller något annat litet och runt.

Utgå från en boll av marsipan. Forma den som en glödlampa och lägg på bordet.

 
Tryck ut ögonhålorna

 
Använd en liten kniv eller något annat vasst för att skära ut näsan.
 
 
Skär en liten skåra till mun. Skär sen små streck genom munskåran. Det ska föreställa tänder.



Klart! Busenkelt, och den ser riktigt rolig ut va? ;)

Nu till nallen! Den tog längre tid och göra och det är mer pillgöra än med skallen. Men den blev söt! Börja med att rulla bollar till de olika kroppsdelarna.
 
 
Forma den stora biten marsipan så att den är lite droppformad. Sätt den stora delen av kroppen mot bordet och tryck till lätt.


Rulla till armar och ben av de 4 minsta kulorna. Platta till i ena änden och forma ev. tassar i andra änden. Sätt fast på kroppen.


Tryck fast huvudet.
Så! Då var stommen klar. Nu är det bara det pilliga kvar! Gör öron, ögon och nos och tryck fast. Använd ev. vatten som lim.



Nu är nallen klar! Om du vill så kan du göra någon rolig detalj till den. En krona på huvudet? Något som den kan ha i famnen? Ett klädesplagg? Jag gjorde en liten blomma, bara för syns skull. Fint va?

We are one, we will unite!
Rockbruden

Kommentarer

  • M säger:

    Fint!
    Jag brukar göra marsipantårtor men jämt så blir marsipanen runt om tårtan så blöt och flottig, den ser så glansig ut.. Vet du vad felet är? Jag brukar på florsocker också men det smälter bara, fast den står kyld. Vad gör jag för fel?
    Hoppas du har nå bra tips på mitt problem. :)

    Svar: Använder du ofta vaniljkräm i tårtorna? Det finns nämnligen ett speciellt ämne i vaniljkräm som reagerar med marsipanen så att den liksom smälter. För att slippa det så stryker man inte ut vaniljkrämen ända ut till kanten på botten.Det kan även bero på det här med fuktigheten i kylen. Det jag brukar göra är att lägga ihop tårtan i förväg och lägga på marsipanen samma dag som tårtan ska ätas.
    Ett annat tips är att "spackla" tårtan med smörkräm, då grädde lätt blir blöt i kylen och då smittar det av sig på marsipanen. Jag själv har inte testat smörkräm än, men många av de bloggare jag följer gör det med gott resultat.
    Hoppas det går bättre med tårtorna!
    Rockbrud

    2013-05-06 | 19:34:39

Kommentera inlägget här: