rockarfettvidspisen.blogg.se

Ung tjej som älskar att laga mat, baka och rocka! Welcome to the hot place I call kitchen!

Nytt brödrecept- hiss eller diss?

Kategori: Bröd

Nu har jag testat det nya brödreceptet! Själva utförandet var väl inte konstigt, bara att lösa upp jästen i fingervarm vätska och röra i resten av ingredienserna.

50 g jäst
5 dl vätska
50 g smält margarin/smör
2 tsk salt
3 msk socker eller sirap
13-15 dl mjöl

Knåda, låt jäsa i 30 minuter. Slå upp 2 limpor och låt jäsa ytterligare 30 minuter. Grädda i 200 grader, ... minuter.
Låt svalna så att du får det resultat du vill ha, det vill säga mjuk skorpa, låt svalna invirrade i bakduk, hård skorpa, låt svalna på galler utan duk.
 
Om jag kände någon skillnad på den här degen och den förra? Den här degen var mycket smidigare, härligare att jobba med. Den blev elastisk snabbare än degen från förra grundreceptet. Så redan när det arbetades kändes som att brödet skulle bli bra.
För bra blev det! Mjuka, höga och saftiga bröd, så det blev ett gott mellanmål med lite smör och ett glas mjölk till :)
 

Jag valde att göra ett ljust bröd till att börja med, så det blev bara vetemjöl i. Jag ska testa mig fram och se hur mycket jag kan göra med det här receptet. Men jag tror på det här receptet!

Idag ska föräldrarna åka och kolla på en ny bil, så det blir bara jag och bröderna som äter hemma. Och kräsna är dom, så blir det nog som så att jag vispar ihop lite smet och gräddar våfflor till middag. Och då är jag lat och använder våffelmix. Så istället för ett middagsrecept så tänker jag lite senare idag ge er en steg för steg-beskrivning på hur man gör dödskallar och nallebjörnar i marsipan.

A metal heart is hard to tear apart.
Rockbruden

Kommentarer


Kommentera inlägget här: