rockarfettvidspisen.blogg.se

Ung tjej som älskar att laga mat, baka och rocka! Welcome to the hot place I call kitchen!

Nyttigt formbröd som inte smakar tråkigt

Kategori: Bröd

Degen blev kladdigare än jag hade tänkt mig, och det var helt slut på vetemjöl, så det blev inte brödflätor idag :(
Men får att "rädda" brödet, så kladdade jag ner det i ett par avlånga sockerkaksformar. Det skulle inte ha blivit bra om jag hade lyckats form limpor, degen var tok-kladdig.
Resultatet blev ett lite nyttigare bröd som inte blev platt! Det här ska jag göra fler gånger om degen blir för kladdig.

2 formbröd
5 dl vatten(eller annan vätska)
50 g jäst
50 g smält smör
2 tsk salt
2-3 msk honung(eller sirap)
8 dl vetemjöl
2 dl vetekli
3-5 dl rågmjöl, kanske mer

Arbeta ihop som vanligt, lös jästen i vätskan, ner med allt annat. Knåda(hoppas du har en ängels tålamod med kladd, eller en hushållsassistent) tills degen känns smidig och elastisk, minst 3 minuter.
Låt jäsa 30 minuter. Kleta ner i 2 avlånga formar(smörja och bröa är inget måste, men du behöver inte banka nåt om du smörjer), låt jäsa 30 minuter till och in i ugnen på 200 grader i 35 minuter.
Jäs- och gräddningstid är lätt att komma ihåg i alla fall ;)
Låt svalna lite, ta ur formen och ställ på plåt. Ställ in i 5 minuter en avstängd ugn, så att de mjuka kanterna på brödet stabbar till sig lite. Ta ut och låt kallna helt, utan duk för knaprig skorpa och med duk för mjuk skorpa.

Tuggigt och gott.

Nu står köttfärslimpan i ugnen, och magen kurrar. Tanken på limpan, fylld med bacon och ost får det att vattnas i munnen.

Jag har även haft en liten tanke idag som har gnagt i skallen... Jag skriver både noveller och dikter. Vad skulle ni tycka om jag delade med mig av ett par noveller? Jag skriver mest otäckingar, men har även en "prisbelönad" novell om en mobbad flicka, som jag fick första pris för i skolans novelltävling för några år sen.
Skulle ni vara intresserade av mina skriverier? Ni kan se det som underhållande läsning medan ni äter de nybakade kakor som jag har berättat hur man gör ;)

If you play with fire you're gonna get burned
Rockbruden

Kommentarer


Kommentera inlägget här: