rockarfettvidspisen.blogg.se

Ung tjej som älskar att laga mat, baka och rocka! Welcome to the hot place I call kitchen!

Paprika- och chiliostfylld, baconlindad kyckling...

Kategori: Potatis

...med hemmagjorda potatissklyftor med örter. Låter inte så dumt va? Det var det inte. Jag åt så mycket att jag knappt kunde resa mig ur stolen när jag skulle diska tallriken.
Farsan kom hem med en färskost med paprika och chili som han var nyfiken på. Det lät utan tvekan spännande, så jag såg fram emot att få smaka.
 
6 portioner

Potatisklyftorna:
ca 10 potatisar(beroende på storlek), skalade och klyftade
Salt
Vitpeppar
Färska örter, farsan tog oregano den här gången
1 msk honung
Olivolja
 
Lägg klyftorna i en form. Salta och och peppra och lägg på grovhackade örter. Ringla över honung och olivolja.
Rosta i ugnen, på falsen under den mittersta, på 200 grader ungefär 30 minuter, mer eller mindre beroende på storlek. Pappa gjorde ganska stora klyftor.
 
 
Kycklingen:
1 kg kycklingfilé
1 ask Ica färskost paprika & chili. Du kommer troligen inte behöva använda allt, så häll typ hälften i en skål, så slipper du slänga. Rå kyckling är inte att leka med.
2 paket bacon
Olja till stekning

Skär ett snitt i varje filé och fyll med färskost. Linda 2 bitar bacon runt varje filé(du kommer troligen få lite bacon över, men det är gott att knapersteka och servera vid sidan av!). Stek i ugnen i en ugnsfast form på falsen över potatisen. Stek i ugnefär 25-30 minuter. Kolla noga att köttet är vitt rakt igenom.


Smarrigt!
Till detta åt vi kall bea (såklart! Vi gävlebor är tokiga i bea!)
 
 
Osten hade gärna fått smaka mer. Man kände bara något i början, men någon vidare eftersmak hade den inte. Tur att man kände sältan från baconet i alla fall, så det räddade. Men vad gäller osten så kan ni ta vilken smak ni vill. Farsan har gjort samma sak med ost med vitlök och örter förut. Det är en höjdare!

Jag skulle ha publicerat det här igår, men datorn ville inte det. Min lilla laptop var trött och hängde sig hela tiden. Men den är gammal, typ 6 år, så inte konstigt att den beter sig som en sengångare ibland.

Cuz I never walk away from what i know is right!
Rockbruden

Kommentarer


Kommentera inlägget här: