rockarfettvidspisen.blogg.se

Ung tjej som älskar att laga mat, baka och rocka! Welcome to the hot place I call kitchen!

Receptets gränser- Rågfrallor

Kategori: Bröd

Nu testar jag grundreceptets gränser! Hur reagerar degen på mjöl med lite sämre bakegenskaper? Blir det lika platt som i det gamla grundreceptet? Och hur blir det om man trillar brödbullar av det?
Det fanns lite för lite rågsikt för min smak, så jag hade i lite rågmjöl också.

16 frallor
50 g jäst
5 dl degvätska(den här gången blev det 3 dl mjölk och 2 dl vatten)
50 g smör, smält
2 tsk salt
1.5-2 tsk brödkryddor, färdigmalda eller hela, stötta med mortel
2-3 msk sirap (jag tog brödsirap)
3.5 dl rågsikt
1.5 dl grovt rågmjöl
8-10 dl vetemjöl, ev ännu mer. Jag tror jag behövde ha i 2-3 dl extra mjöl

Lös jästen i lite av den fingervarma vätskan, ha sen i resten av vätskan. Ner med smöret, saltet, kryddorna och sirapen. Häll i rågsikten och rågmjölet. Ha sen i vetemjölet, mycket i början och var sen försiktigare. Pytsa i lite mjöl i taget tills degen känns fast och fin.
Jäs godingen i 30 minuter. Dela i 16 bitar och rulla till bullar. Lägg på plåt och låt jäsa 30 minuter till. Bränn på ugnen på 225 grader.
Grädda bullarna i ungefär 8-10 minuter och låt svalna under duk.

Jag har följt flera recept på olika frallor, och jag tycker de blir så små! Jag vill ha frallor som man kan äta sig mätt på vid frukosten, så jag gör mina större. Jag har en tumregel att en halvliter degvätska ger 16 frallor.

 
Gott blev det! Dom blev lite platta, så jag var rädd att de skulle bli som tegelstenar- stenhårda. Men det blev dom inte! Inte lika luftiga som det ljusa brödet jag gjorde tidigare i veckan, men klart godkända. Saftiga blev dom också.
Allt bröd är ju gott när det precis har kommit ur ugnen, så jag testade de här när de hade svalnat ordentligt och skulle packas. Gott!
Så grundreceptet kan klara att man byter mjöl, och det blir ändå inte helt kompakt. Stort plus!

Vill du stöta kryddorna till brödet själv, men aldrig lyckas få de "finmalda" om du vill ha det? Jag har ett knep! Börja med att stöta kryddorna så fint det går. Sen har du i salt och stöter och maler mot mortelns väggar en stund till. Saltet funkar som slipmedel och hjälper att stöta kryddorna riktigt fint. Jag tycker inte om att hitta ett kumminfrö i brödet! Finstötta vill jag ha det!
 
Ikväll blir det lite sen mat (igen...), för pappa vill laga kyckling. Antingen gryta eller fylld kyckling. Jag hoppas på fylld, det var länge sen man åt det, och det är så satans gott!
 
I won't follow the ones that bring me down.
Rockbruden

Kommentarer


Kommentera inlägget här: