rockarfettvidspisen.blogg.se

Ung tjej som älskar att laga mat, baka och rocka! Welcome to the hot place I call kitchen!

Swedish chokolate chip kakor

Kategori: Kakor

Jag vill inte kalla de här kakorna för american cookies, för de är större och tjockare än de här, men fan vad goda här kakorna är!
Jag åt troligen deg som räckte till en halv plåt kakor, för degen smakade som kakdegen i Ben & Jerrys cookie dough, min B&J-favorit efter halfbaked. Så någon dag så ska jag göra den här kakdegen utan bakpulver(bakpulver ger frän eftersmak på degen) och blanda den med glassmet. Mycket billigare än B&J, men minst lika gott kan jag tänka mig ;)
Var var jag?
Jo, kakor!
Det är en kaka med stora chokladbitar i. Jag föredrar stora bitar framför små, för jag vill ha något att tugga på och känns smaken av. Ibland så känner man knappt av chokladen för att bitarna är små. Så stora bitar är grejer det!
Jag fick ut 3 plåtar kakor, med ungefär 8 på varje. Den plåten sista fick lite färre kakor, för degen till de sista platserna är i min mage. Man kan räkna med att få ut ungefär 25 kakor.

125g smör
2.5 dl socker
1 ägg
3 tsk bakpulver
2 tsk vaniljsocker
1 krm salt
3.5 dl mjöl
200 g grovhackad mjölkchoklad
 
Bränn på ugnen på 200 grader.
Låt smöret mjukna och vispa det med sockret. Knäck i ägget och blanda, jag använde vispen på lägsta hastigheten. Blanda alla torra ingredienser.
Blanda ner chokladen i den blöta smeten och blanda. I med mjölblandningen och blanda noga. Det är lite segt, men det blir lättare om bunken inte är den minsta du har. Jag blandade ihop med en slickepott.
Rulla små bollar av degen och försök låta bli att äta för mycket deg så du slipper få ont i magen. Lägg bollarna på plåt, platta till lite och in i ugnen i 10 minuter. Låt svalna på plåten.
Vill du ha ännu mer choklad så smält lite choklad och ringla över. Eller doppa halva kakan i choklad.

 
 
Yummie :)

Och snart är det middagsdags!

Welcome to the jungle!
Rockbruden

Kommentarer


Kommentera inlägget här: