rockarfettvidspisen.blogg.se

Ung tjej som älskar att laga mat, baka och rocka! Welcome to the hot place I call kitchen!

Tacofredag

Kategori: Kött och fågel

En av de vanligaste rätterna att äta på fredagar är tacos. Och idag åt vi det här hemma. Det är enkelt, hyffsat billigt(beror på hur man gör...) och gott. Fast farsan är trött på det. Därför passar vi på att äta sånt han inte gillar när han inte äter hemma, som idag! Men vi blev fem vid bordet i alla fall, för syrran kom över.
Ibland när vi äter tacos brukar jag göra en tacogratäng! Skitgott att ha på tacochips, eller bara att ha lite gratäng på en gaffel med lite vitlökssås och paprika och gurka. Nam nam!
Jag är inte noga med hur mycket av varje jag tar, men jag tror det brukar bli såhär:

100-150 g philadelphiaost
350-400 g stekt, tacokryddad köttfärs
1-1.5 dl creme fraice
2-3 rejäla nävar ost

 
Knäpp på ugnen, 175-200 grader.
Bred ut philadelphian i botten på en form, typ rund sockerkaksform. Ha i köttfärsen. Klicka ut creme fraicen och stryk ut så gott det går. Oftast blir det som så att det översta delen av köttfärsen blandas med creme fracien.
Strö på osten och hiva in i mitten av ugnen tills osten har fått fin färg, 15-20 minuter.
Sen är det bara att äta med favorittillbehören. Vi har tacochips, paprika, gurka, salladskål, ost, salsa, vitlökssås och bröd.
 
 
Bröderna är kräsna och vill inte ha gratäng, så jag ser alltid till att det finns vanlig tacoköttfärs kvar till dom.
Det jag gör när jag äter tacos med gratänd är att jag river bitar av brödet och fyller med gratäng, grönsaker och sås och äter. Ibland öser jag på lite gratäng på ett chips och doppar i nån an såserna som e framme. Vissa gånger river jag brödbitar och fyller med bara gurka och paprika. Beror på vad jag känner för ;)

 
Och handen på hjärtat! Det här är min systers fina tacotallrik. Visst ser det underbart gott ut? Det var det också!
När maten har lagt sig tillrätta i magen så tänker jag skutta iväg till affären o köpa lite godis. Gottigott.
Ja, jag är en riktig godisråtta. Och bara för att jag är konditor så betyder inte det att jag en en godissnobb som bara äter "fint" godis och komplicerade bakverk. Icke sa Nicke! Vanligt köpegodis som finns i mataffären är gott, och oftast så är det de enklaste och mest klassiska bakverken som är snäppet godare än det moderna. För vad är godare än en kanelbulle, direkt från ugnen? Eller simpla drömmar, vaniljiga och spröda?
Just klassiker har en speciell plats i många hjärtan, som i mitt. Kanelbullar, gräddtårta, sirapskakor...
Sen finns det ju moderna grejer som verkligen tar smaklökarna till himlen. Förra nyår gjorde jag bland annat en fantastiskt god kanelpannacotta <3 Mmmmm

Punks not dead!
Rockbruden

Kommentarer


Kommentera inlägget här: