rockarfettvidspisen.blogg.se

Ung tjej som älskar att laga mat, baka och rocka! Welcome to the hot place I call kitchen!

Vardaglig gulaschsoppa

Kategori: Grytor och soppor

En enkel, billig variant på gulaschsoppa görs på köttfärs. Hittar du billigt kött, typ skinkstek, karré eller högrev, så kan du använda det, men det tar längre tid då köttet ska kokas tills det är mört. Skär i bitar, fräs först lök och bryn sen köttet, slå på buljong och kryddor och låt småkoka länge. När köttet är mört så kan du ha i morot och potatis.
Gulash är Ungerns nationalrätt och är en gryta med potatis och kött som traditionellt kryddas med lök, paprikapulver och kummin. Men då jag inte gillar kummin så hoppar jag den. Men paprikapulver har jag gärna i. Mycket ;) Och chilipulver! Soppan ska vara het! Man ska bli varm i hela kroppen när man äter.
Vill du ha mer tomatsmak så ha i krossade eller passerade tomater. Då kan du skippa tomatpurén.

5-6 portioner
 
1 gul lök, hackad
6-700g köttfärs
5 potatisar, skalade och tärnade (jag hade bara 3 stora, så det blev skapligt. Men hade gärna haft minst 1 till)
2-3 morötter, skalade och skurna i bitar
2-4 msk tomatpuré
En halv köttbuljongtärning, eller en msk fond
Vatten så att det täcker
Paprikapulver
Svartpeppar
Salt
Chilipulver
Ev. pressad vitlök, om du vill ha det. Jag brukar inte ha vitlök i.

Fräs löken i olja i en stor, vid kastrull. Släng ner köttfärsen och bryn. Släng ner morötterna och potatisen och slå på vattnet. Ha i tomatpurén och smula i buljongtärningen. Krydda som du vill. Jag har i ganska mycket paprika- och chilipulver. Salt är också viktigt, men smaka soppan först eftersom buljong är salt. Och så i med lite peppar.
Låt puttra upp. Smaka. Nåt som saknas? Fyll på i så fall. Annars, lägg på locket och låt småkoka tills potatisen är klar, rör om då och då. Red soppan lite. Om man reder den, så binder smakerna ihop sig och soppan blir mer smakrik. Detsamma gäller såser och grytor. Red så smakar det mer!
 
 

Ät soppan med ett gott bröd, gärna ett ljust. Vi käkar det nybakade, flätade brödet jag gjorde tidigare idag :P


Smarrigt värre!
Dock så skulle jag ha haft lite mer vatten i soppan. Det lite för lite sås. Men man blev mätt och glad!

Time to unleace the wild!
Rockbruden

Kommentarer


Kommentera inlägget här: