rockarfettvidspisen.blogg.se

Ung tjej som älskar att laga mat, baka och rocka! Welcome to the hot place I call kitchen!

Vem vill göra chokladlöv...

Kategori: Kakor

...när man kan göra chokladstjärnor?!
De här klassiska kakorna brukar vi göra till jul, men jag blev sugen på dom. Att degen är god gör det hela bättre.
Egentligen ska man hälla upp mjölet på bordet och liksom hacka ihop degen med resten av ingredienserna, men det lät så kladdigt, så jag slängde ner allt i en bunke och rörde ihop degen med elvisp med degkrokar. Och istället för hackad mandel så hade jag pärlsocker på dom.
Och ett tips: låt kakorna svalna helt på plåten. Om de fortfarande är lite varma och man lägger över i en burk viker dom sig och blir krokiga och sne.
Hur många kakor du får beror på hur stor stansen är. Jag fick ungefär 40 kakor, och då är min stjärnstans stor. Använder du mått som typ ett litet hjärta, får du fler kakor. Jag hade troligen fått lite fler kakor om jag inte hade ätit så mycket deg ;)
 
200g smör
2 dl socker
1 tsk vaniljsocker
3 msk kakao
5 dl mjöl
1 ägg

Jag började med att köra smöret, de båda sockersorterna och kakaon med degkrokarna, sen hade jag i ägget och mjölet.
Ta en bit i taget av degen och kavla ut och tryck ut figurer med pepparkaksmått. Anledningen till att det är bäst att ta lite deg i taget är att den här degen blir jobbigt att kavla om den är för varm. Det fastnar på kaveln och allt det. Är den jobbig så ställ den i kylen en stund.
Lägg på plåt, pensla med vatten (egentligen lättvispad äggvita, men vatten funkar lika bra tycker jag) och strö på antingen pärlsocker eller hackad mandel. Eller både och, och du tycker det är gott.
In i ugnen på 175 grader i 5 minuter. Låt svalna helt på plåten.
 
 
Twinkle twinkle little star
 

Idag grillar vi! Fint väder i Gävle idag ju!

Video killed the radio star!
Rockbruden

Kommentarer


Kommentera inlägget här: