rockarfettvidspisen.blogg.se

Ung tjej som älskar att laga mat, baka och rocka! Welcome to the hot place I call kitchen!

Pizzasöndag

Kategori: Paj & Pizza

Söndag brukar vara en bakisdag, och då är pizza det första många tänker på. Och pizza är precis det jag har gjorde i söndags, fast jag inte var bakis.
När vi gör pizza brukar vi använda tomatpuré istället för tomatsås, mest på grund av lathet. Men vill ni göra en riktig tomatsås så gör det.
 
4 lagom stora pizzor

Degen:
50 g jäst
3 dl vatten
1 nypa salt
1 tsk socker
½ dl olivolja
6-7 dl vetemjöl

Smula jästen i en bunke, värm vattnet till 37 grader. Blanda jäst, vatten, salt, socker och olivolja. Ha i mjölet, börja med 5 dl och ha sen i lite i taget tills degen är fast. Knåda den smidig, lägg på bakduk och låt jäsa 25 minuter. Dela sen degen i 4 delar och kavla ut och bred på tomatpuré eller tomatsås.
Lägg på fyllningen. Använd det du vill ha och i den mängd du vill ha. Ost, skinka, svamp, ananas, räkor, stekt köttfärs, banan... Vad du än vill. Avsluta med lite god oregano.
Grädda mitt i ugnen på 225-250 grader tills pizzan har fin färg och ser klar ut.

 
 
Det börjar närma sig december och första advent. Och julen närmar sig också. Jippie! Julen är en av mina absoluta favorithögtider. God mat, gott godis, tid med familj och en massa mys. Älskar det!
Så snart kommer ni få lite recept på gott julgodis och lite annat som hör julen till. Vissa saker kommer vara lättare än andra. Mycket av det jag kommer visa er är saker som jag gör varje år, då det har blivit ett "måste" vid jul. Men varje år försöker jag även testa något nytt som jag inte har gjort förut. Få se vad det bli i år...
Ser ni också fram emot julen?

I've got evil eyes
Rockbruden

Kommentarer


Kommentera inlägget här: