rockarfettvidspisen.blogg.se

Ung tjej som älskar att laga mat, baka och rocka! Welcome to the hot place I call kitchen!

Choklad- och marsipanknyten

Kategori: Godis

Vet ni vad dumplings är? Små fyllda degknyten, ursprungligen från kina. Vanligen är de gjorda på mat, men nu har jag gjort "dumplings" av kaka. När jag lät mina föräldrar och grannen smaka fick jag höra att de såg ut som dumplings ;) Och ställde man dom upp och ner såg de ut som små spöken! Tips till halloweenfesten!

För ett tag sen gjordes det dessert här, som syrran stod för. Men av förståeliga skäl ville hon inte att jag skulle blogga om det. Hur som helst blev det sockerkaka över, och synd att slänga, tänkte jag när jag stuvade ner bitarna i en påse och frös in. Igår när jag kom hem från jobbet hade jag bestämt vad jag skulle göra med smulorna. Resultatet blev de här små kakbollarna, klädda med marsipan. Testa att byta chokladsåsen mot något annat kladdigt och få en helt annan smak!

100 g mjuk kaka, smulad
1-2 msk chokladsås, gärna hemmagjord med stark chokladsmak
1 msk kallt kaffe (kan bytas mot något annat eller uteslutas, men ha då i mer chokladsås)

Blanda smulorna med lite chokladsås och smaksättningen(i mitt fall kaffe).
Mängden chokladsås kan variera beroende på hur torr/saftig kakan är. Så ta lite i taget och blanda noga. Degen ska bli fast nog så att man kan göra små bollar av den.


Sådär ungefär. Blir kanoners det!

Rulla bollar i den storlek du vill ha dom. Jag gjorde de som munsbitar, ungefär i samma diameter som en 5-krona. Då fick jag ut 10 stycken. Vill du ha fler så dubbla receptet tills du får så pass många du vill ha
Ställ kallt en stund.
Kavla marsipanen tunnt och ta ut rundlar eller skär rutor i passande storlek, de ska kunna täcka bollarna helt. Klä bollarna i marsipan och nyp ihop till ett gulligt litet knyte. Om du vill kan du doppa bollarna i choklad istället, eller varför inte doppa de marsipanklädda bollarna i choklad? Choklad och marsipan är gott ihop!

 

Sött, eller hur? Och tummen upp fick dom av alla som smakade. Enkelt, snabbt och gott. Och dekorerar man dom enligt ens egen fantasi kan de bli riktiga små konstverk. Varför inte färgad marsipan, valfri färg, och doppa den spretiga änden i choklad och ha på en massa roligt strössel? Perfekt till barnkalas.

Idag äter vi pannkakor här hemma. Jag ska testa vårat nya pannkakslagg. Hoppas den är bra, för senast jag stekte pannkaka i stekpannan med teflonbeläggning så fastnade dom och jag svor som djävulen själv. Det slutade med att jag hivade ner stekpannan i diskhon och tog fram gjutjärnsstekpannan istället. Då var allt frid och fröjd! Men den pannan e tung den...

Over and out
Rockbruden

Kommentarer


Kommentera inlägget här: